Omdömesworkshop
Var är vi?
Gymnasieskolans betygssystem fokuserar på prestation i relation till färdiga kunskapskrav, specifika för olika ämnen. Det sättet skiljer sig avsevärt från folkhögskolans omdömen som syftar till att göra en bredare och mer samlad bedömning av en deltagares framtida studieförmåga. I slutändan sammanfattar det tankesättet den kunskapssyn som folkhögskolan vilar på.
Att deltagare, av vana, fokuserar på prestation i relation till kunskaper gör att de missar många av de förmågor som omdömeskriterierna bärs upp av. Mer fokus kan exempelvis läggas på att kolla med läraren “vad man behöver kunna i ett ämne” än att delta flitigt vid ett reflekterande samtal. Man är van vid idén om att kunna “visa vad man kan” och har mindre förståelse för betydelsen av exempelvis närvaro vid lektioner och andra gemensamma aktiviteter. Se även Hagabergs metod Från elev till deltagare.
Vart ska vi?
Eslövs folkhögskola vill bli bättre på att kommunicera och begripliggöra de omdömeskriterier som ligger till grund för folkhögskolans studieomdöme. Syftet är att deltagarna ska få en bättre inblick i vad det är som bedöms och därigenom få bättre förutsättningar att utveckla sin studieförmåga.
Hur gör vi?
Eslövs omdömesworkshop hålls under 2 x 90 minuter och består av följande steg:
- En inledande föreläsning
- Skapa uppgifter utifrån omdömet
- Omdömessättning utifrån case
En inledande föreläsning
Workshopen inleds med att ansvarig lärare håller en föreläsning. Det ges en detaljerad genomgång av vart och ett av kriterierna; vad de innebär och vad de bedömer. Deltagare får möjlighet att komma med frågor.
Skapa uppgifter utifrån omdömet
I nästa steg får deltagarna en uppgift där de i grupper ska komma på fyra olika uppgifter eller tillfällen där de anser att de olika kriterierna kan bedömas. Instruktionerna till deltagarna ser ut som följer:
Tänk ut exempel på och/eller skapa en uppgift där:
- kunskaper, färdigheter och utveckling kan bedömas
- förmåga till analys, bearbetning och överblick kan bedömas
- ambition, uthållighet och förmåga att organisera studier kan bedömas
- den social förmågan kan bedömas
När detta gjorts återsamlas deltagarna i helklass och delger varandra sina förslag.
Omdömessättning utifrån case
I det avslutande tredje steget får deltagarna ett case där det skapats en fiktiv deltagare. Deltagarna får nu i grupper om tre i uppgift att, utifrån tre olika lärares utsagor om deltagaren, sätta ett omdöme på den fiktiva deltagaren. Uppgiften kan med fördel göras som ett rollspel där deltagarna får spela lärarna och föra ett samtal kring den fiktiva deltagaren. Till stöd har deltagarna ett sammanfattat underlag av de anvisningar som finns avseende omdömessättning.
Avslutningsvis återsamlas alla grupper i helklass. Alla delger vilket omdöme de valt att sätta och med vilken motivering.
Hur blev det?
Utvärderingen gjordes via en enkät som delades med klassen. Av de som svarade uppgav 90% att de hade “ingen” eller “väldigt lite” kunskaper om vad omdömet handlade om innan workshopen. Efter workshopen hade de fått en ökad förståelse för vilka förmågor det är som bedöms i studieomdömet samt att de bättre förstod vad de själva behövde fokusera på för att utveckla sin studieförmåga.
Deltagarna fick också en bättre förståelse för varför det exempelvis är viktigt med aktivt deltagande på lektionerna eller att delta i aktiviteter som ligger utanför den vanliga undervisningen, som exempelvis aktivitetsdagar eller studiebesök.