Eslövs ISEP

På Eslövs folkhögskola grundar sig ISEP-arbetet på självskattning, samtal och reflektion som ska göra deltagarna mer delaktiga och medvetna om vad de behöver göra för att nå sina mål.
Uppdaterad: 11 september 2025

Var är vi?

På Eslövs folkhögskola går många deltagare som av olika skäl har behov av stöd. Det kan handla om en osäker social tillvaro, funktionsvariationer (NPF), annan språkbakgrund eller helt enkelt att man vill ta chansen att utvecklas för att hitta en väg till arbete och vidare studier. 

Vart ska vi?

Målet är att deltagarna ska få

  • bättre förutsättningar för vidare studier, samt ökade möjligheter till etablering på arbetsmarknaden 
  • reflektera över sina mål och bli medvetna om vilka utmaningar de behöver arbeta med 
  • få en tydligare bild av framtiden efter folkhögskolan och bli mer delaktiga i utvecklingsprocessen

Hur gör vi?

På Eslövs folkhögskola har man valt att arbeta med självskattning, reflektion och samtal.

Arbetet med ISEP sker i flera steg: 

Kartläggning vid skolstart 

Allt dokumenteras i ett levande dokument i SchoolSoft som deltagaren själv har tillgång till och kan uppdatera. På så vis blir planeringen transparent och flexibel i takt med att målen förändras eller kurser läggs till och tas bort. Vid skolstart gör deltagaren en egen självskattning som följs upp av mentor samt studie- och yrkesvägledare.

Avstämningar under året

En första uppföljning görs i mitten av höstterminen, nästa i februari. Fokus ligger på hur deltagaren arbetar mot sina mål och hanterar utmaningar.

Skolan arbetar också med

workshop kring omdömen och

reflektions- och progressionsveckor utifrån det tematiska arbete som bedrivs på skolan.

Hela processen sker i nära dialog mellan deltagare och personal, och kompletteras med metoder som exempelvis högskolebesök, studiebesök på arbetsplatser och andra aktiviteter som förbereder för vidare studier och arbete. 

Avslutande workshop 

I slutet av läsåret hålls en gemensam aktivitet där deltagaren synliggör sin utveckling och knyter ihop året. Aktiviteten ser olika ut beroende på om deltagaren ska gå kvar på skolan eller avsluta sina studier. Metoden för dem som ska avsluta sina studier på skolan finns beskriven här.

Hur blev det?

ISEP har bidragit till att deltagarna känner sig mer förberedda för vidare studier och tydligare kan se sin personliga utveckling. Dokumentationen i SchoolSoft upplevs som ett stöd både av deltagarna och av lärarlagen, då den ger en helhetsbild av varje individs resa. Uppföljningar visar att ISEP stärker känslan av delaktighet och att deltagarna får syn på sina mål på ett mer konkret sätt.