Övningen är framtagen av pedagoger på Kista folkhögskola och Långholmens folkhögskola och är dokumenterad av projektet #ViMåstePrata, en satsning av och för folkhögskolor och studieförbund.
Språket och vi
Tidsåtgång: Cirka 40 minuter.
Gruppstorlek: Övningen är tänkt för en skolklass men det totala deltagarantalet kan variera utifrån förusättningarna.
Förberedelser: Läraren/ledaren kan förbereda en introduktion om olika språk i världen, exempelvis om språkgrupper, skillnader och likheter mellan olika språk.
Syfte
Övningen är utformad som en introduktion till ett längre arbetsområde om språk och dialekter. Den kan även användas som en kortare övning, för att inventera de språk som talas av deltagare i en mindre eller större grupp. Genom att lyfta fram deltagares olika modersmål och språkliga kunskaper, kan deltagarna känna sig sedda och stärkta.
Genomförande
- Övningen startar med att läraren/ledaren inventerar alla språk som deltagarna i gruppen talar och skriver upp dem på tavlan.
- Läraren/ledaren presenterar sina egna språk och ger en kort introduktion, till exempel om skillnaden att prata ett språk flytande, lite grand och att bara kunna enstaka ord.
- Olika språkgrupper och likheter/skillnader mellan besläktade språk kan också belysas.
- Deltagarna får en kort stund enskilt fundera över hur de använder sitt/sina språk.
- Deltagarna intervjuar varandra två och två, utifrån deras språkkunskap och språkanvändning.