Västerbottens folkhögskolor skapade humorkampanj
Hur gick det till?
Vi skapade sammanlagt 28 korta filmer med karaktären Bertil Nyström, pensionerad folkhögskollärare. Dessa filmer spreds sedan i sociala medier (Instagram, Facebook och TikTok). På Instagram boostade vi under februari sju utvalda inlägg med annonsering. Detta gjordes via nystartade konton för ""Folkbildning Västerbotten"", länsbildningsförbundet i Västerbotten.
Annonseringen riktades till åldrarna 18 - 54 år och till dem som är hemmahörande i Västerbotten. Varje annons var filtrerad så att den som klickade på annonsen hänvisades till https://www.folkhogskola.nu/sok-skolor/?county=53839. Alla inlägg taggades med #folkbildningvasterbotten, #folkhögskola och #folkisbertil. Dessutom avslutades texten i alla inlägg med ""Hitta din nästa utbildning i Västerbotten på folkhögskola.nu"".
Från 1 mars var det öppet för samtliga folkhögskolor i Västerbotten att använda filmerna i sin egen marknadsföring, vilket Storumans-, Strömbäcks- och Vindelns folkhögskolor valde att göra.
Vilka målgrupper nåddes?
De mål vi satte upp var att få unga att få upp ögonen för folkhögskola som utbildningsform. Att folkhögskola ska dyka upp i minnet som ett alternativ när de väljer sin nästa utbildning. Vi ville i samband med det också uppmärksamma att det finns flera folkhögskolor i Västerbotten att välja mellan.
Vi kan konstatera att många nåddes av kampanjen, men att de åldersgrupper vi nådde var äldre än vi tänkt. Dessutom var det förhållandevis få västerbottningar som nåddes, då kampanjen snarare fick nationell uppmärksamhet.
Hur nådde ni era kampanjmål?
Sammanlagt visades filmerna i Folkbildning Västerbottens olika konton nästan 400 000 gånger på Facebook, 100 000 gånger på TikTok och 500 000 på Instagram. Folkbildning Västerbotten (ett konto som skapades enkom för denna kampanj) följs idag av lite mer än 3000 personer på Instagram. Så, kampanjen har, med en relativt liten annonsbudget, haft stor impact. Dock kan vi konstatera att vad gäller att nå unga målgrupper, så missade vi målet. De som tagit del av kampanjen och engagerat sig (via kommentarer, gilla-markeringar och delningar) är till 98 (!) procent 35 år eller äldre. Målet om att uppmärksamma att det finns flera folkhögskolor i Västerbotten att välja mellan, uppnåddes dock med råge. Kampanjen blev en nationell angelägenhet, vilket vi ser som ett plus.
(Storumans och Vindelns folkhögskolor, som använde alla 28 filmer i en egen kampanj, fick nästan 5 000 000 visningar och deras gemensamma Instagramkonto har idag närmare 7 000 följare.)
Vilka lärdomar tar ni med er?
Vi har förstått att humor och självdistans kan vara ett effektivt verktyg. Det är dock verktyg som är svåra att kontrollera. Det var också svårt att kontrollera målgruppen då annonserna publicerades på nystartade konton på Facebook och Instagram, vilket gjorde att Metas algoritmer hade svårt att rikta inläggen (organiskt) mot lägre åldrar (18 - 25 år).
Att få sju olika folkhögskolor att samarbeta var en utmaning. Det var kommunikatörerna för Storumans-, Strömbäcks- och Vindelns folkhögskolor som skapade kampanjen på uppdrag av samtliga sju skolors rektorer. Till nästa gång bör det tydliggöras att om ansvaret för att utforma en kampanj delegeras, så bör också tilliten till kampanjidén följa med i detta.
Att få flera skolor att samarbeta är positivt. Det innebär att den strategiska nivån höjs och att styrkan i folkhögskola som utbildningsform blir tydliggörs.