Stockholms folkhögskolor samverkade brett
Vad gjorde ni?
Föreningen för folkhögskolor i Stockholms län (FFS) är en ideell förening bestående av 29 folkhögskolor inom samma geografiska område. Föreningen har bl. a till uppgift att samverka gällande marknadsföring av region Stockholms alla folkhögskolor och folkhögskolan som utbildningsform men också att samverka gällande opinionsbildande insatser om folkhögskolan som utbildningsform.
Under 2025 har föreningen varit aktiv genom:
- Folksalongen 2025 gick av stapeln på Medborgarplatsen i centrala Stockholm den 7 maj. Det fanns en scen med musik, textläsning och berättelser från folkhögskolan. Det fanns möjlighet att binda blomsterarrangemang, se på konstutställning och få med sig material om folkhögskolan. Vi följde vår plan och anställde två projektledare på 10% vardera under sex månader för att både sammankalla arbetsgrupper och vara gruppens ansikte utåt.
- Gemensamt deltagande på Järvaveckan, Bazaren och SACO-mässan. Ingen av dessa mässplatser bekostades av föreningen utan var en del av samarbeten med Länsbildningsförbundet och FSO. Respektive medverkande skola stod för personalkostnader. FFS stod för inköp av godis, t-shirts och gemensamt material. Nytt för året var att vi involverade deltagare i större utsträckning både i workshop på SACO-mässan och tältet på Järvaveckan.
- Gemensamt deltagande under en dag på Pridefestivalen där föreningen stod för mässplats, inträde, godis, basketkorg med priser.
- Uppdaterat material för yrkesutbildningar på folkhögskola och profilutbildningar på folkhögskola.
- Underhåll av FFS hemsida.
- Tagit fram förslag på ny logga för Stockholms folkhögskolor.
- Gemensam digital eftermiddag för alla kommunikatörer på folkhögskolor inom region Stockholm för att inspirera varandra och både bredda och fördjupa nuvarande marknadsföringsinsatser.
Vilka målgrupper nåddes?
- Kommunikatörer på folkhögskolor inom Region Stockholm.
- Järvaveckan: stor mötesplats med människor i alla åldrar med fokus på ålder 18-29.
- Pridefestivalen: stor mötesplats med människor i alla åldrar med fokus på ålder 18-29.
- Bazaren: utbildningsmässa med fokus på Allmän kurs och SMF.
- SACO-mässan: utbildningsmässa för gymnasister med fokus på yrkesutbildningar och profilutbildningar.
- Folksalongen: människor som passerade Medborgarplatsen den 7 maj.
Hur nådde ni era kampanjmål?
Synlighet! Medvetandegöra om hur essentiell folkhögskolan är för vår bildning, vårt kulturliv, vår kompetensförsörjning, vår hälsa och vår värdighet!
Vi är väldigt nöjda med insatserna under 2025, framför allt med den stora satsningen Folksalongen och nysatsningen på Pride. Vi samverkade väl och jobbade både med synliggörande och opinionsbildning. Vi har hittat bra och fungerande strategier för att prata om folkhögskolan i stort istället för att bara prata om vår egen folkhögskola. Samarbetet med Länsbildningsförbundet har varit givande under året, både kring strategisk dialog med Regionen och i de gemensamma evenemangen (Bazaren och Järvaveckan). Vi har en bra bredd på evenemang och upplever att vi når de målgrupper vi ska nå.
Vilka lärdomar tar ni med er?
Det tar mycket energi att skapa egna event, som Folksalongen, och vi behöver fundera på om det är värt insatsen eller bättre att fokusera på att finnas med på redan existerande event. Folksalongens projektmål: Genomföra ett utomhusevent på Medborgarplatsen den 7 maj kl. 12–18 med livemusik, konstutställning och inspirerande talare. Uppfyllelse: Genomfördes enligt plan – rätt tid, innehåll och inom budget. Lyckad geografisk plats, Medborgarplatsen.
Folksalongens effektmål:
- Öka medvetenheten om och synligheten för folkhögskolor i Stockholm.
- Sprida en positiv bild av verksamheten.
- Sekundärt: Rekrytera deltagare till folkhögskolorna.
- Skapa en gemensam mötesplats för skolorna.
Uppfyllelse effektmål: Uppnåddes delvis. Deltagandet var lågt (8 av 31 skolor). God stämning och bra samarbete på plats. Lyhördhet och flexibilitet vid programändringar.
Vädret har stor betydelse och vi hoppas på sol på Pride 2026, dessutom vill vi utvidga insatsen till att även finnas med i Pride House med en föreläsning/workshop om vad det är som folkhögskolorna gör för att lyckas skapa en trygg plats.
Vi ser ett stort behov av att fortsätta mötas, inspirera varandra och hitta synergier i arbetet, det gäller främst kommunikatörer på folkhögskolor inom regionen.
Det är viktigt att vi finns med på utbildningsmässor, dvs. det är inte rimligt att Sverige skulle visa sin utbildningsbredd och att då inte folkhögskolan skulle finnas med. Det är alltså lika viktigt att vara synlig i sammanhanget som att ge en bra bild av folkhögskolan.