Folkhögskolorna i Skåne skapade en egen mässa

Medverkande skolor: Eslövs folkhögskola, Fridhems folkhögskola, Furuboda folkhögskola, Glimåkra folkhögskola, Glokala folkhögskolan, Holma folkhögskola. Hyllie Park folkhögskola, Kvarnby folkhögskola, Malmö folkhögskola, Munka folkhögskola, St:a Maria folkhögskola, Skurups folkhögskola, Sundsgårdens folkhögskola, Södra folkhögskolan i Helsingborg, Tora Vega folkhögskola, Önnestads folkhögskola, Österlens folkhögskola, Östra Grevie folkhögskola
Uppdaterad: 11 december 2025

Vad gjorde ni?

Vi arrangerade en folkhögskolemässa för Skånes folkhögskolor i samverkan. Mässan bestod av mässbord för samtliga skolor, information om folkhögskolan med material från FSO, en SYV-hörna för vägledning samt sex olika miniföreläsningar av olika folkhögskolor. För att nå ut till en bredare publik skapades en reklamfilm som visades på Skånetrafikens informationsskärmar under två veckor på sträckorna Kristianstad-Lund och Malmö-Lund.                       

Vilka målgrupper nådde ni?

Filmen visades på Pågatågen vecka 8 och 9 för att nå både sportlovslediga och tågpendlare. Samma film delades genom Skånes folkhögskolor i samverkan samt samtliga skolors sociala medier. En inbjudan skickades även direkt till KAA, SYV, kommuner och vuxenutbildningar i hela Skåne län. Besökarna som kom uppskattar vi vara en blandning av individuella besökare som inte går på folkhögskola, nuvarande deltagare individuellt och i grupp, gymnasieklasser och professionella vägledare, kommunalt anställda osv.

Hur nådde ni era mål?

Vi hoppades på att bli fler och 18 skolor deltog, jämfört med 14 som var med 2024. Vårt mål var också att nå ännu fler besökare än 2024 då totalt 469 personer hade bokat gratisbiljetter. 2025 anmälde sig 368 personer. Deltagande skolors feedback var att det var ett bra flöde av besökare under dagen, som var intresserade och ställde bra frågor. Men vi märkte att det kom färre stora grupper än året innan, tex från gymnasieskolor. Vi uppmanade deltagande skolor att ta med sina egna deltagare men också det kunde ha förbättrats.                         

Vad drog ni för lärdomar?

Utvärdering från deltagande skolor var positiv och överens om att vi fortsätter med mässan nästa år och att både format och plats funkar väldigt bra. Vi bedömer att annonsering via Skånetrafiken var ett bra och kostnadseffektivt sätt att nå ut även om vi inte ökade antalet besökare. Förändringar måste göras för att det ska bli lättare för besökare att boka in sig. Anmälan via Skånes folkhögskolor i samverkans hemsida fungerade inte så bra som den hade kunnat - länken till Billetto där bokningen skedde var inte tillräckligt tydlig. Biljettbokning anses vara nödvändigt då lokalen har begränsat utrymme, men möjligheten att checkas in på plats och att göra bokningssystemet mer tillgängligt är en viktig utveckling för framtida mässor. 2024 användes Eventbrite som bla samlar in geografisk data om de som bokar vilket var användbart för att fokusera marknadsföringsinsatserna 2025 - den datan saknas i år. Mer information om besökare - på ett GDPR-säkrat vis - samt någon form av utvärdering från besökarna bör tillkomma.