Jobba med ambassadörer
Vad ville vi?
Vi såg först och främst ett behov av att lära känna målgrupperna för folkhögskola.nu och höra deras berättelser om hur de hittade till folkhögskolan, eftersom vi inte träffar deltagare till vardags. Vilken information saknade de inför att de klickade på ansökan? Var söker de efter information och hur hittade de till folkhögskolan? I andra hand var vi nyfikna på hur det skulle fungera att skapa innehåll till våra sociala medier tillsammans med våra målgrupper.
Läs mer om målgrupperna i folkhögskola.nus kommunikationsstrategi (pdf, öppnas nytt fönster).
Hur gjorde vi?
1. Rekrytera deltagare
Vi gick ut med en annons som riktade sig brett till nuvarande folkhögskoledeltagare på landets alla folkhögskolor våren 2024. Även personer som avslutat sina studier för senast två år sedan kunde ansöka om att bli ambassadör för folkhögskolan.
Utöver att vara med och berätta om folkhögskolan och träffa deltagare från andra skolor, utlovade vi att man under ambassadörsskapet skulle få lära sig mer om hur man arbetar med sociala medier, stå framför kameran, filma och redigera.
Ansökan innehöll bland annat frågorna:
- Varför vill du bli ambassadör för folkhögskolan?
- Vad har du för erfarenheter av media och kommunikation?
- Har du andra erfarenheter som kan vara en tillgång för uppdraget?
- Vilken folkhögskola och kurs går du/har du gått?
Vi fick in 29 ansökningar och antog femton deltagare från spridda bakgrunder, folkhögskolor och kurser. Majoriteten var i 20-års åldern.
2. Gemensamma träffar och grupparbeten
Vi koncentrerade till en början ambassadörsprojektet till tre träffar under hösten 2024, varav den första och sista var digitala och den andra träffen en heldag på plats i Stockholm. Under vår första träff hade vi fokus på att lära känna varandra, bland annat genom att ambassadörerna fick intervjua varandra utifrån en målgruppskartläggning. De fick också påbörja arbetet med att ta fram kampanjplaner tillsammans i mindre grupper. Under den fysiska träffen skapade de sedan framförallt filmer till sociala medier tillsammans utifrån sina planer, som de sedan presenterade för hela gruppen. Dessutom fick de lära sig om presentationsteknik och att stå framför kameran. På den avslutande träffen var fokus framför allt på att utvärdera hur arbetet hade gått och blicka framåt på hur en fortsättning av ambassadörsskapet skulle kunna se ut.
3. Innehållsproduktion
Efter den tredje och avslutande träffen ville några i gruppen fortsätta ta fram innehåll till folkhögskola.nus kanaler, men de föredrog att vi på FSO kom med färdiga beställningar på format och koncept och ville inte ta fram egna kampanjplaner. Under våren 2025 har vi därför arbetat tillsammans med två kampanjer som har publicerats på Tiktok och Instagram:
- frågestunder i sociala medier med ambassadörerna
- ambassadörernas egna berättelser om sin tid på folkhögskola
Exempel på övningar
Vi har listat några av övningarna vi använde under träffarna med ambassadörerna.
Vad lärde vi oss?
Framför allt att det är både roligt, effektivt och givande att arbeta med ambassadörer och lära känna några av de målgrupper vi dagligen kommunicerar mot. Det bubblar av engagemang och vilja att få berätta om vad folkhögskolan betytt bland deltagare på folkhögskolorna. Det är en resurs som vi borde bli bättre på att ta tillvara.
Här har vi listat några saker som kan vara bra att tänka på om du vill göra något liknande på din folkhögskola eller i samarbete med andra folkhögskolor i närområdet.
Lägg tid på att lära känna varandra
Det var ett bra beslut att göra olika övningar för att lära känna varandra. På så vis blev gruppen trygg och hade lättare att arbeta kreativt tillsammans. Dessutom fanns ett stort sug från deltagarnas sida att mötas över skolgränser, dela idéer och erfarenheter och finnas i ett folkhögskolesammanhang tillsammans.
Ta många pauser och ha varierande upplägg
Bibehåll kreativitet och fokus och möt olika behov genom att planera in flera längre och kortare pauser då ni träffas, både digitalt och fysiskt. Varva information och kreativa övningar där deltagarna får komma till tals.
Var tydlig med förväntningar och ramar
Gruppen vi arbetade med hade större behov av färdiga uppgifter från oss än vad vi hade förväntat oss. Det var bra att de lärde sig hur man bör tänka strategiskt när man tar fram en kampanjplan och målgruppsanpassar sitt innehåll, men mer tid hade kunnat läggas på det operativa med att ta fram innehåll till sociala medier.
Var konsekvent med informationskanaler och verktyg
Bestäm dig för vilka digitala verktyg ni ska använda för att kommunicera och samarbeta med varandra innan du drar i gång. Vi använde oss av Discord för kommunikation och information, Google docs för samarbeten och Zoom för digitala träffar. Alla verktyg hade både sina fördelar och brister. Vi tipsade också ambassadörerna om redigeringsprogram för film och bild som vi vet är gratis och enkla att använda.
Tänk igenom hur ambassadörerna ska ersättas
Ambassadörerna fick ingen ekonomisk ersättning av oss, men vi valde att bjuda på mat under den fysiska träffen och resor och övernattning för de som behövde. Vi lånade även ut stativ och myggor för att säkerställa kvaliteten på filmerna de tog fram.
Våga testa och ha kul!
Det var roligare och enklare än vi hade trott att få ihop en grupp med engagerade deltagare och det gav oss både inspiration, pepp och nya lärdomar. När vi vågar släppa på kontrollen och bjuda in deltagarna till att vara medskapare av vår marknadsföring blir vi både mer kreativa och trovärdiga.
Sagt av ambassadörerna
- “Jag har fått mer erfarenhet av att hjälpa till på olika sätt. Jag har träffat otroligt fina människor och fått ha fina samtal om hur man kan bidra och hjälpa folkhögskolan att synas mer. Detta har varit en oförglömligt rolig och fin upplevelse som jag verkligen hoppas fortsätter!”
- “Tack för det härliga sammanhanget ni skapade, där vi fick vara med! Superbra att folkhögskolan lyfts, det behövs verkligen i den spara-in-pengar-på-skolan-tiden vi lever i.”
- “Jag tar med mig att det finns fler engagerade unga människor och att det finns intresse av våra historier och våra erfarenheter av att ha gått på folkis.”
Kontakt
Har din folkhögskola redan arbetat med ambassadörer? Vill ni dela med er av era erfarenheter? Eller vill du komma igång själv och vill ha stöd på vägen? Hör av dig!
Miriam Steinbach, kommunikationsutvecklare FSO
miriam.steinbach@sverigesfolkhogskolor.se