Skills - DBT i klassrummet på Ölands folkhögskola

Skills-metoden rustar deltagare och personal med färdigheter som främjar psykisk hälsa och ledarskap.
Uppdaterad: 22 oktober 2025

Tänk dig en helt vanlig lektion där en deltagare har svårt för att koncentrera sig och göra sin uppgift. Kanske är deltagaren upptagen av tankar om det som hände på rasten, eller ledsen över något eller helt enkelt har svårt att fokusera. Du säger till deltagaren ”Jag ser att du har det tufft nu. Du vet vad du behöver göra, använd dina färdigheter.Läraren vet att deltagaren lärt sig vilka färdigheter som är hjälpsamma i situationen och det blir upp till deltagaren att ta ansvar för att ta hand om sig och kunna fortsätta med lektionen.

Vad är Skills?

Metoden bygger på DBT, Dialektisk beteendeterapi som är evidensbaserad, och den har ett tydligt fokus på hållbar utveckling för både lärare och deltagare.

Skills lär ut färdigheter i fyra delar:

  • Medveten närvaro,
  • Känsloreglering,
  • Relationer och att
  • Stå ut i kris.

Metoden lärs ut i form av lektioner à 90 min och är med fördel en del av det vanliga schemat i skolan. En lektion i veckan under två terminer där deltagare lär sig exempelvis att öka sitt fokus, förstå och ta hand om sina känslor, öka sin självrespekt och konstruktivt vara i relation, kunna stå ut med svåra känslor utan att bli destruktiv. Färdigheterna övas in under lektionstid så att deltagare kan ha nytta av dem i sitt vardagliga liv. När deltagaren mår dåligt ska den veta exakt vad den behöver göra för det har övats på lektionstid.

På Ölands Folkhögskola har vi arbetat med Skills i några år och det har skapats ett gemensamt språk och arbetssätt kring psykisk ohälsa som genomsyrar allt arbete med deltagarna.

Skills - DBT i klassrummet har skapats av Caroline Järkestig Vasquez som arbetar som kurator på Ölands Folkhögskola. Hon är socionom och har en bakgrund inom vuxenpsykiatrin där hon bland annat arbetat med grupper i färdighetsträning enligt DBT.

Vad vinner skolan?

Syftet är att lära ut färdigheter till deltagarna och låta deltagarna ta ansvar för sitt mående. Detta frigör tid för personal som kan ägna sig åt folkbildning och undervisning istället för psykosocialt arbete. Färdigheterna övas om och om igen så att de sitter i ryggmärgen och gör en skillnad.

Om Skills implementeras på bred front så att både deltagare och personal lär sig färdigheterna resulterar det i att alla har konkreta verktyg i hur man kan handskas med olika situationer och det bidrar med ett långsiktigt arbete för psykisk hälsa istället för akuta kortsiktiga åtgärder.

Berättelser från deltagare

"Jag hade det tufft i relation till en annan deltagare i klassen och hade jag inte lärt mig känsloreglering så hade jag inte kunnat gå kvar i skolan. Jag känsloreglerade mig varje lektion då jag ständigt triggades i närheten av den andra deltagaren. Färdigheterna jag lärde mig i Skills hjälpte mig att gå kvar i skolan och få min omfattning och behörighet på gymnasienivå." - Deltagare på allmän kurs gymnasienivå

“Jag mådde mycket dåligt från tidigare trauman, hade svårt att koncentrera mig på lektionerna och självskadade på kvällarna. Färdigheterna i att stå ut i kris, särskilt distraktion, hjälpte mig att minska självskadandet och att kunna vara mentalt närvarande på lektionerna och få något gjort istället för att ständigt ha en känsla av panik.” - Deltagare på profilkurs Konst

“Jag har lärt mig att jag har ett egenvärde, att jag inte bara lever för min man och mina barn. Tack vare färdigheterna i Skills har jag börjat bestämma över mitt eget liv och vad jag behöver för att må bra. Jag är mer närvarande med mina barn, jag gör en sak i taget för att minimera stressen i vardagen och jag håller min självrespekt högst av allt trots att både min man och min omgivning reagerar på det. “  - Deltagare i svenska som andraspråk på grundnivå

Vilka fler använder metoden?

I nuläget används Skills - DBT i klassrummet på flertalet folkhögskolor, bland andra Valjevikens folkhögskola, Jämshög folkhögskola, Glimåkra folkhögskola och Högalid folkhögskola. Metoden används också på gymnasieskolor i Kalmar län och har även spridit sig till grundskolan i södra Sverige.

Har du veta mer?

Kontakta Caroline på caroline.jv@olandsfolkhogskola.se. Mer information finns också på skillsjarkestig.se