Daniel Lakso Tesak
Daniel Lakso Tesak, biträdande rektor, Angered folkhögskola, Göteborg.

Vi finns där vi behövs mest

– Vi ser oss som samhällsbyggare och vill att våra deltagare ska hitta sin plats i samhället – här i Angered, i Sverige och i världen. Det säger Daniel Lakso Tesak, biträdande rektor vid Angered folkhögskola i nordöstra Göteborg.
Uppdaterad: 1 november 2021

Angered folkhögskola har Folkhögskoleföreningen i Angered som huvudman. Av skolans webbplats framgår att ”verksamheten genomsyras av arbetarrörelsens värderingar”. Här erbjuds allmän kurs och estetiska kurser inom teater, musik, konst och skrivande. Dessutom finns Svenska från dag 1 och SFI.

Verksamheten för de cirka 400 deltagarna bedrivs främst i Hammarkullen men även i Hjällbo och Angereds centrum. Det är ortsnamn som kanske väcker associationer till utanförskap, kriminalitet och segregation hos vissa.
– Visst finns det problem här, men mediebilden är förenklad och onyanserad och det händer fantastiskt mycket positivt också i Angered. Dessutom, när man pratar om segregation borde man även titta på rika områden som Askim och Örgryte, säger Daniel Lakso Tesak.

Förskräcklig politik

Han begriper sig inte på de politiker som säger sig vilja bekämpa kriminalitet och utanförskap, och samtidigt föreslår stora nedskärningar för folkhögskolorna.
– Det är förskräckligt, Behoven av folkbildning är större nu än på mycket länge och är det någonstans det finns behov av folkbildning så är det här. De senaste fem åren har söktrycket till skolan fördubblats.

Han tror att de utmaningar som deltagarna på Angered folkhögskola har, inte skiljer sig avsevärt från andra folkhögskolor.
– Men visst, vi har deltagare som bär på svåra trauman. Många måste även jobba med språket, vilket gör att deras resa blir längre. Skolan arbetar språkutvecklande i alla kurser.

Ekonomisk utsatthet och trångboddhet finns i Angered, liksom på flera andra orter.
– Många av våra deltagare måste jobba för att få ekonomin att gå ihop. Under pandemin märktes det trångboddheten särskilt tydligt. Det var flera som hade svårt att få till distansstudierna hemifrån.

Står och väger

Daniel Lakso Tesak kan ge många exempel på deltagare där tillvaron stått och vägt och där studierna på skolan har visat vägen till vidare studier eller arbete och egen försörjning. Att det ska finnas folkhögskolor i utsatta stadsdelar är självklart, menar han.
– De första folkhögskolorna grundades där behoven var som störst, precis så känner jag att det är för oss. Vi finns där vi behövs bäst.

En utmaning är att rekrytera fler deltagare från Angered på de estetiska kurserna.
– Vi har jobbat hårt för det och det går framåt, men fortfarande finns en del att göra.

I rollen som samhällsbyggare ingår att skolan har ett aktivt utåtriktat arbete i närsamhället, genom kontakter med bland annat fritidsgårdar, föreningar, bostadsbolag och kommunen.
– Göteborg har pytsat in flera miljarder för att få bort våra stadsdelar från polisens lista över utsatta områden. Samverkan är inte alltid lätt att få till, men behövs. Vi vill även att våra deltagare ska engagera sig i föreningar och ha en aktiv dialog med politikerna, säger Daniel Lakso Tesak.