Yrkesförarutbildningen på Umeå folkhögskola är en snabb väg till jobb.

Umeå folkhögskola utbildar framtidens yrkesförare

– Lastbilsbranschen behöver alltid folk, och enligt branschorganisationen TYA kommer det att saknas 50 000 lastbilsförare de närmaste tio åren. Det säger Roger Eriksson, kursansvarig på den nya yrkesutbildningen ”Yrkesförare för godstransporter” på Umeå folkhögskola.
Uppdaterad: 11 september 2020

Kursen är en fyramånaders kurs som ger deltagarna en grund för att kunna arbeta inom transportsektorn.
– Om allt går vägen så är kursen en snabb väg till jobb, säger Roger Eriksson.

Kursen anordnades för första gången i våras. Då tog folkhögskolan in tio deltagare, varav två hoppade av. De åtta som var kvar fick lastbilskörkort och när vårterminen var slut hade tre redan fått jobb.

I augusti hade 48 personer sökt till kursen och skolan utvidgade till 15 deltagare.
– Nu går tre tjejer på kursen vilket är positivt. Det är blandade åldrar, erfarenheter och nationaliteter hos deltagarna. Den yngsta är 23 och den äldsta är 48.

Nästan alla deltagare klarade av de obligatoriska proven redan första gången.
– Det gick jättebra. Sju av deltagarna klarade teoriprovet och uppkörningen första gången, säger Roger Eriksson.

Teori, praktik och hälsa

Tre dagar i veckan ses deltagarna för lektioner, två dagar är de ute och kör.
– Kursen ger dem truckkörkort och yrkeskompetens. De första veckorna är inriktade på att klara teoriprovet för lastbil och sen jobbar vi med yrkeskompetensen. Vi har också en körsimulator på skolan. Efter det kommer ett yrkeskompetensprov och uppkörning.

Roger Eriksson har en bakgrund bland annat från trafikskola. Han kom i kontakt med folkhögskolans rektor som då lyfte idén om en utbildning inom transport, vilket ledde till att han fick jobb på folkhögskolan för att starta kursen.

För att få in folkhögskoleperspektiv och hälsoperspektiv i kursen har Roger ett nära samarbete med kollegan Erica Borgström.
– Hon ger dem perspektiv inom yrkeskompetensen kopplat till fysiskt och psykiskt välmående. Vad jag äter, hur jag rör på mig och hur jag kan hitta sätt att må bra i vardagen är jätteviktiga aspekter när man jobbar med de här frågorna.

Kontakt med branschen

Kursdeltagarna får också nära kontakt med transportbranschen. I slutet av kursen har deltagarna ett par veckors praktik. Två gånger per år anordnas också ett yrkesråd där deltagarna får träffa branschfolk från företag, Åkeriföreningen och TYA bland annat.

Vad tittar ni på vid antagningen?

– Vi gör en kartläggning innan vi tar in dem. Vi intervjuar de sökande för att se att de har ett driv och vilja att jobba med detta. Det ska finnas ett genuint intresse. Dessutom får de göra ett körprov så att jag kan se att de kan köra ett fordon. De behöver också ha grundläggande kunskaper i svenska för att klara av teoridelarna.

En unik kurs

– Det finns inte så många sådana här kurser på folkhögskolorna idag, och det fyller verkligen ett behov. En annan unik sak är att det är Vägverket eller Trafikverket som i slutänden avgör om deltagarna är godkända för det är där de skriver sina prov, säger Roger Eriksson.