RIOs kongress 22 april – kort sammanfattning

Här följer en kort sammanfattning av några frågor som ska behandlas på RIOs kongress den 22 april. Kongressen genomfördes digitalt och 190 röstberättigade ombud från 106 medlemsskolor deltog. Till ordförande för kongressen valdes Lars Bryntesson och till vice ordförande Susanne Grundström.
Uppdaterad: 1 juni 2021

Styrelsens förslag

Styrelsen hade lämnat flera förslag till kongressen. I styrelsens förslag om RIOs påverkansarbete beskrivs de insatser som gjorts under de senaste två åren. Styrelsen föreslår att arbetet ska utvecklas ytterligare och förslår därför att kansliet utökas med en tjänst, inriktad mot omvärldsbevakning samt utrednings- och påverkansarbete.

Ett annat förslag berör folkhögskolans finansiering och här föreslås olika åtgärder på flera områden för att stärka rörelsefolkhögskolornas ekonomiska förutsättningar.

Kongressen beslutade att bifalla styrelsens båda förslag med en justering.

Verksamhetsinriktning

Kongressen beslutade bifalla styrelsens förslag till RIOs verksamhetsinriktning för 2021-2022. I verksamhetsinriktningen lyfts ett antal prioriterade frågor fram:

• Förstärka RIOs påverkansarbete för att öka kunskapen om utbildningsformen folkhögskola, påvisa nyttan av verksamheten och stärka rörelsefolkhögskolornas legitimitet.
  • Arbeta för att säkra rörelsefolkhögskolornas finansiering, bland annat genom att beskriva folkhögskolans samhällspolitiska effekter, verka för ökat regionalt anslag, att mobilitetsersättningen bibehålls samt att – parallellt med detta – verka för att staten tar över ansvaret för hela finansieringen av folkhögskolan.
  • RIO ska, utifrån deras behov, stödja medlemsskolorna med bland annat påverkansarbete, kunskapsunderlag, kvalitets- och verksamhetsutveckling.
  • Kompetens- och kvalitetsfrågorna växer i betydelse. RIO ska verka för att folkhögskolornas kvalitetsarbete utvecklas, genom att erbjuda fortbildning för lärare, skolledare och styrelser. Vidare ska RIO verka för forskning om folkhögskolan.
  • RIO ska verka för att utveckla och förstärka formerna för kommunikation.
  • Folkhögskolornas serviceorganisation FSO har organiserats som en egen förening och RIO ska verka för att FSO genomför och utvecklar sitt uppdrag utifrån syftet.
  • RIO är medlem i Folkbildningsrådet och ska verka för att stärka rådets uppdrag och klargöra rollfördelning vad gäller bevakning av folkhögskolornas roll i utbildningssystemet.

Motioner

Nio motioner behandlades under kongressen. Motionerna berörde bland annat internatfolkhögskolornas villkor, insatser för lobbyarbete för att stärka utbildningsformen folkhögskola, folkhögskolans globala arbete, SeQF samt insatser för ett ”jämställt, inkluderande och representativt RIO”.  Kongressen beslutade i samtliga fall att bifalla förbundsstyrelsens utlåtande över motionerna.

Andra frågor på kongressens agenda

På kongressen behandlas även bland annat val, stadgerevision, ekonomisk plan och styrelsens verksamhetsberättelse.

De nya stadgarna och kongressprotokollet kommer inom kort att finnas tillgängliga på RIOs hemsida.