Kvinna och man står vid talarstolar och mikrofoner.
Utbildningsminister Anna Ekström presenterar den nya folkbildningsutredningen samt den särskilda utredaren Christer Nylander (L).

Ny folkbildningsutredning – tre frågor viktiga för RIO

Regeringen tillsätter en ny folkbildningsutredning. Det meddelade utbildningsminister Anna Ekström i början av maj och den 9 juni stod det också klart att det blir Christer Nylander (L) som utses till särskild utredare.
Uppdaterad: 16 juni 2022

– Vi välkomnar initiativet. Varje år går 4,4 miljarder kronor till folkhögskolor och studieförbund, och det är bra att med jämna mellanrum genomlysa folkbildningsverksamheten. Det säger Stefan Attefall, ordförande för RIO.

Särskild utredare utsedd

Till särskild utredare har regeringen utsett Christer Nylander, riksdagsledamot för Liberalerna. Han ska bland annat utreda behovet av ändrat mål för folkbildningspolitiken och av ändrade syften med statens stöd till folkbildningen och analysera om nuvarande styrmodell och modell för fördelning av statsbidraget är ändamålsenlig. Utredaren ska också utreda hur uppföljning, kontroll och granskning av folkbildningen säkerställs.

Självförvaltningsmodellen

Stefan Attefall nämner tre områden som han önskar att utredningen ska belysa.

Det första är självförvaltningsmodellen, där folkhögskolor och studieförbund har stor frihet att ange mål och utforma sina insatser i samhället. Stefan Attefall jämför med principen om ”armlängds avstånd” inom kulturpolitiken, det vill säga att politikerna ska ge förutsättningar för kultur, men inte styra innehållet.

– Folkhögskolans frihet gör att vi kan möta människors behov med ett kursutbud och en pedagogik som passar just dem. Det är en framgångsrik modell för våra deltagare och även i ett samhällsekonomiskt perspektiv.

Unik ställning

Det andra området Stefan Attefall hoppas att utredningen ska titta på är folkhögskolans betydelse som en självständig utbildningsform.
– Vi är en del av det svenska utbildningssamhället, men har en unik ställning. Här kommer friheten igen, och även vår starka koppling till folkrörelserna. Den som vill ha ett starkt civilsamhälle kan knappast bortse från folkhögskolornas betydelse.

Den tredje delen berör folkhögskolans ekonomi. Det behövs rimliga, och även mer enhetliga, ekonomiska förutsättningar för folkhögskolorna, menar Stefan Attefall.
– I dag varierar regionbidragen stort. Det ger olika villkor för våra deltagare beroende på var i landet de väljer att studera, och så kan vi inte ha det.

Ifrågasatt

Utredningen tillkommer i ett läge där folkbildningen är mer ifrågasatt än på länge. Särskilt gäller det studieförbunden, där fusk och oegentligheter i hanteringen av statsbidraget avslöjats. Regelefterlevnad är viktigt, menar Stefan Attefall som dock hoppas att den nya statliga utredningen inte enbart kommer att fastna i dessa frågor.

– Folkhögskolor och studieförbund har varit vana vid att alla är snälla och gillar oss. Plötsligt blir det lite mer debatt. Vi är nog lite ovana vid att det blåser, men har ingen anledning att bli nervösa. Vi måste däremot bli bättre på att berätta om vad vi tillför våra deltagare och samhället.

Se regeringens presskonferens här (Youtube, nytt fönster) >

Läs regeringens pressmeddelande här (nytt fönster) >