Leksands folkhögskola satsar på hållbarhet

Klimatsmart, gott och vällagat. På Leksands folkhögskola bedrivs ett aktivt hållbarhetsarbete, både i köket och i fastigheterna.
Uppdaterad: 1 april 2020

– Vi har arbetat aktivt med både matsvinn och att tänka klimatsmart, berättar Jonas Skinnar som är kökschef på Leksands folkhögskola. Bland annat har vi ett samarbete med Coop i Leksand som skänker den frukt och grönt som inte säljs i butiken till vår folkhögskola.

Skolan får mellan fem och femton banankartonger med frukt och grönt från Coop varje vecka.
– Det vi får används i matlagningen, vi gör också jos och smoothies. Vi har ingen grundmeny utan skapar utifrån det vi får in. Det blir alltid väldigt spännande och vi kan väva in all typ av matlagning.

Den gångna veckan har skolan kunnat bjuda på bland annat ugnsbakade körsbärstomater och marinerad avocado.
– Vi får jättefina varor, ofta sådant som vi kanske inte jobbat med i vanliga fall. Mycket örter, betor, kiwi, kantareller och körsbärstomater.

Den mat som inte går åt vid lunchen blir buffé för deltagarna klockan 14.00. De kan då komma med sina matlådor och ta med sig mat som de kan äta på kvällen.

Jonas Skinnar, kökschef grillar utomhus

Jonas Skinnar, kökschef på Leksands folkhögskola

Samarbete kring hållbarhet med grundskolorna i Leksand

Jonas Skinnar berättar att de också har påbörjat ett samarbete med grundskolorna i Leksand kring hållbarhet. De håller utbildning för barnen som har hemkunskap i årskurs 6-8, som bland annat gjort studiebesök i köket på folkhögskolan.
– Det ligger varmt om hjärtat att få informera de yngre, säger Jonas Skinnar. De ligger ju ofta många steg före oss när det gäller medvetenhet kring mat och klimat.

Andra nysatsningar som skolan gör är att de har köpt ett växthus där de kan odla egna råvaror.
– Vi satsar på vegetariskt och vi jobbar framför allt med lokala råvaror, berättar Jonas Skinnar. Använder vi kött så köper vi det lokalt från Siljan Chark.

Aktivt arbete med att minska energiförbrukningen

Leksands folkhögskola arbetar också aktivt med att minska energiförbrukningen. Bland annat har de installerat solpaneler för el och värme på flera av sina byggnader. De har också installerat styr- och reglersystem så att de kan följa och anpassa energiförbrukningen på hela skolan via sin telefon och dator. De har också byggt nya internathus som är helt byggda i trä och har solpaneler.