I Vivalla för att stanna

Höga förväntningar i kombination med en stark tilltro till människors förmåga. Med detta förhållningssätt vill Örebro folkhögskola möta deltagarna. "Det mesta handlar om nära och goda relationer. Vårt motto är att förändra världen, med en relation i taget", säger skolans rektor Marie Holm.
Uppdaterad: 1 november 2021

När Örebro folkhögskola för ett femtontal år sedan flyttade till Vivalla var det med ambitionen att stanna kvar länge, i en stadsdel som sett många vällovliga projekt och satsningar starta, för att sedan snabbt försvinna.
– Vi har inga planer på att dra oss härifrån. Vi finns i gallerian mitt i centrum, där mängder av människor passerar varje dag. Många kommer förbi och frågar: ”Jag vill börja studera, hur gör jag?”, säger Marie Holm.

Marie Holm, rektor, Örebro Folkhögskola
Marie Holm, rektor, Örebro folkhögskola.

Vivalla ligger fem kilometer utanför Örebro. Skolan har cirka 230 deltagare varav hälften på allmän kurs. Huvudman är Evangeliska frikyrkan och två lokala församlingar. Skolan har även verksamhet på Götabro kursgård utanför Örebro.

Vill inte svartmåla

Marie Holm vrider och vänder på beskrivningen av Vivalla. Hon vill inte delta i svartmålningen, men inte heller romantisera. Verkligheten är mer komplex än svarta tidningsrubriker eller naiva beskrivningar.
– Visst finns problem och utmaningar, men vi som arbetar här trivs och känner oss trygga. Vi vet att folkhögskolan betyder mycket för området.

Örebro folkhögskola är en central aktör i den områdesgrupp som finns i stadsdelen, där även bostadsbolag, polis, socialtjänst, föreningar och flera andra aktörer ingår.
– Jag tror att många ser oss som en stabil och trovärdig samarbetspartner.

Landa och lyfta

Är det något som behövs i ett område som Vivalla, så är det utbildning, menar Marie Holm. Här finns också många som är motiverade att studera. Det är stort söktryck till kurserna, särskilt till grundskolenivån på allmän kurs, där det senast var 90 sökande till 15 platser.
– Vi pratar mycket om att deltagarna ska kunna landa och lyfta hos oss. Först landa i en tilltro till att över huvud taget kunna studera. Många har tidigare skolmisslyckanden bakom sig och måste få en känsla av att ”även jag kan”.

Stabilitet, struktur, små grupper och ”fantastiska lärare” är, enligt Marie Holm några nycklar för att lyckas. Detta kan så småningom leda fram till att deltagarna kan lyfta och hitta vägar vidare i livet.
– Att skaffa sig egen försörjning är viktigt. Många växer upp utan att någon i familjen arbetar. För en hel del av våra deltagare är folkhögskolan inte andra chansen, utan den första. En före detta deltagare hörde av sig till skolan med orden: ”Ni vet väl om att ni räddar liv”. Då känns vårt arbete meningsfullt.