Höjt regionbidrag ett steg i rätt riktning

– Ett steg i rätt riktning, men vi är så klart inte nöjda. Så kommenterar Daniel Nilsson, rektor för Kalix folkhögskola, Region Norrbottens beslut att höja anslaget till de sju folkhögskolorna i länet, samtliga rörelsefolkhögskolor.
Uppdaterad: 7 februari 2023

Företrädare för folkhögskolorna i Norrbotten har arbetat målmedvetet för att regionen ska uppvärdera folkhögskolornas betydelse, bland annat genom debattartiklar och uppvaktningar av politiker. Inte minst har de påtalat behovet av kompetensförsörjning i ett expansivt län som Norrbotten.

Daniel Nilsson, rektor Kalix folkhögskola.

– Jag är övertygad om att vårt påverkansarbete har spelat roll för beslutet att höja anslagen, säger Daniel Nilsson.

Regionen behåller jumboplatsen

Det regionala anslaget per deltagarvecka höjs nu från 95 till 132 kronor. I genomsnitt i landet är anslaget 400 kronor per deltagarvecka, och trots ökningen bibehåller Region Norrbotten jumboplatsen bland regionerna.

– Vi gläds ändå över trendbrottet, och ser fram emot fortsättningen, säger Daniel Nilsson på Kalix folkhögskola.