Anna Angantyr i keps och solljus.
Anna Angantyr, lärare och kursansvarig, Glokala folkhögskolan, Malmö.

Goda relationer grunden för allt

– Platsen vi finns på är viktig, men relationerna på platsen är nog ännu viktigare. Det säger Anna Angantyr, lärare och kursansvarig på Glokala folkhögskolan i Malmö.
Uppdaterad: 1 november 2021

Glokala folkhögskolan ligger i Sofielund, i södra delarna av Malmö innerstad. Skolan drivs av Glokala folkbildningsföreningen – ideell förening i Malmö.

Sofielund är inget miljonprogramsområde, här blandas vackra funkisbyggnader, slitna hyreshus och nyrenoverade bostadsrätter.
– Här finns fattigdom, trångboddhet och droger, men också mycket kultur och spännande stadshistoria. Malmö är en segregerad stad, med skarpa gränser mellan olika stadsdelar, säger Anna Angantyr.

Glokala folkhögskolan huserar på två ställen. I Sofielunds Folkets hus finns allmän kurs, svenska från dag 1, lärarassistentkurs och seniorkurs. I lokalerna finns även en grundskola och möteslokaler.
– Det är en fin plats. Vi har en fantastisk vaktmästare som känner alla. Lärarrummet finns mitt i byggnaden med fönster åt alla håll, det är bara att vinka och knacka på.

Älskar lokalerna

Några hundra meter bort ligger ett gammalt tryckeri och här finns de estetiska kurserna urban konst och urban musik.
– Deltagarna har byggt om lokalerna tillsammans med pedagogerna. Väggarna målas vita inför varje kursstart och fylls sedan under kursens gång. Deltagarna älskar sina lokaler. De har också nära till alla nätverk och aktiva kulturutövare som finns i Malmö. Det gör att de kan börja tänka på sig själva som konstnärer och musiker, säger Anna Angantyr.

För dem på allmän kurs och lärarassistentkursen är närheten till skolan viktig, eftersom de flesta har familj och barn.

Verka för jämlikhet

Glokala folkhögskolan har ingen partipolitisk koppling men en uttalad vilja att arbeta utåtriktat i samhället och medverka till ökad jämlikhet.
– Våra deltagare tillhör inte samhällets mest priviligierade. Många har det tufft, med närhet till kriminalitet och droger. Jag hade en deltagare vars bästa vän blev ihjälskjuten. Våldet är påtagligt och nära.

Anna Angantyr menar att det är viktigt att inför deltagarna inte framställa strukturella samhällsproblem som individuella misslyckanden.
– Jag sade till deltagarna på vår studiemotiverande folkhögskolekurs att det inte är deras eget fel att de är arbetslösa. De hade aldrig förut hört någon prata på det sättet. I stället har de fått höra att de måste skärpa sig, göra sig anställningsbara och skriva bättre CV.

Liknande tankar formar synen på hur man ska bemöta dem som hamnat snett i tillvaron.
– Hårdare tag och repressiva åtgärder är ingen lösning. Att först stänga ute människor från samhället och sedan straffa dem som stängts ute funderar inte, varken i skolan eller i samhället. Det hjälper inte att bli förbannad och skälla på folk som inte kommer till lektionerna. Bästa sättet är att höra av sig, fråga hur det går och hur de mår – och sedan visa att du blir lycklig när de kommer. Goda relationer är grunden för allt.