Förslag om ny reguljär kursform på folkhögskolan

Folkhögskolornas intresseorganisationer föreslår nu en ny reguljär kursform på folkhögskolan – Studie- och yrkesförberedande folkhögskolekurs. Kursen ska ersätta Studiemotiverande folkhögskolekurs, SMF som efter tio framgångsrika år fortfarande är ett tillfälligt uppdrag.
Uppdaterad: 1 april 2020

Målgrupp för den nya Studie- och yrkesförberedande folkhögskolekursen ska vara personer som saknar gymnasieutbildning och står långt från arbetsmarknaden. Nyanlända eller invandrade med brister i svenska språket är en annan viktig målgrupp.

Tanken är att deltagarna omedelbart efter kursen kan gå vidare till fortsatta studier på gymnasienivå eller yrkesinriktade kurser – eller till arbete, när det är möjligt.

Stärka självförtroendet

Kursen vänder sig i första hand till personer som är inskrivna på Arbetsförmedlingen eller har försörjningsstöd. Rekryteringen ska ske på liknande sätt som vid andra folkhögskolekurser, det vill säga att deltagaren själv ansöker. Med tanke på målgruppen kan dock aktiva, uppsökande rekryteringsinsatser komma att behövas.

Den Studie- och yrkesförberedande folkhögskolekursen ska särskilt arbeta med att stärka deltagarnas självförtroende, nyfikenhet och tillit till sin egen förmåga.

Kursen bör berättiga till studiestartstöd och bibehållet aktivitetsstöd. I förslaget räknar man med att folkhögskolan kan erbjuda 10–15 000 deltagare per år möjlighet att delta i Studie- och yrkesförberedande folkhögskolekurs.

Det är ingen tillfällighet att förslaget kommer nu, när framtiden för Arbetsförmedlingen är framtid är oviss och diskuteras livligt. Regler för upphandling och anvisningar har en på en del håll försvårat rekryteringen av deltagare till SMF. Med denna nya reguljära folkhögskolekurs skulle många av dessa hinder undanröjas, menar folkhögskolornas intresseorganisationer RIO och OFI.