Bo på internat är demokrati in på bara kroppen

– Internatet pedagogiska betydelse är mycket stor. Skolan är öppen dygnet runt och här händer saker hela tiden. Det säger Karin Langeland, rektor på Nordiska folkhögskolan i Kungälv. Hon kan inte tänka sig folkhögskolan utan internatet, men det är tufft att få ekonomin att gå ihop.
Uppdaterad: 18 februari 2021

Karin Langeland framhåller internatets betydelse på skolan, inte minst för att lärandet integreras i den vardagliga gemenskapen mellan deltagarna.
– Att bo på internat kan också vara utmanande. Du ska leva med människor som du kanske aldrig skulle ha mött annars. Det kan så klart leda till spänningar, men gör också att deltagarna lär sig mycket. Det är demokratiska processer på riktigt, in på bara kroppen.

Karin Langeland, Nordiska folkhögskolan i Kungälv.

Karin Langeland har jobbat på Nordiska folkhögskolan i 25 år och vet att många deltagare senare i livet ser tillbaka på folkhögskolan som en tid då de gjorde viktiga val inför framtiden, både vad gäller yrkeslivet och privat.
– De får vänner för livet här. Många hittar också en partner på folkhögskolan. Det görs barn och det föds till och med barn på folkhögskolan. Vi har faktiskt haft en hemförlossning här på skolan.
Till Nordiska folkhögskolans profilkurser kommer deltagarna från hela Norden, därför har de 76 internatplatserna också en stor praktisk betydelse, deltagarna utifrån måste ha en bostad.

Framtidstro

Det ekonomiska läget för internatet är bekymmersamt, särskilt nu under pandemin.
– Vi har tappat en del internatboende och även matgäster. För att få internatet att gå ihop har vi en stor konferensverksamhet och även bed & breakfast, men det har nästan helt upphört nu.
Karin Langeland tror och hoppas ändå att folkhögskolornas internat kommer att finnas även i framtiden.
– Internatet hänger starkt ihop med folkhögskolan som skolform. Behovet av gruppanknytning är stort i den tidiga vuxenperioden, när du söker dig fram bland människor och olika livsval. Det behovet kommer att finnas kvar, och då är det bra att det finns folkhögskoleinternat.