Att rusta för fred med Kerstin Bergeå

Tidsåtgång: 1-2 lektionstillfällen

Material: Någon typ av skärm för filmvisning

Förberedelser: Ställ i ordning klassrummet så att alla kan jobba i mindre grupper.

Syfte: Fördjupa förståelsen för olika fredsbegrepp och flytta frågor om fred, inkludering och förändringsarbete närmare deltagarna i klassrummen.

Uppdaterad: 15 maj 2025

I Kerstin Bergeås Fred talk får ni lära er om olika begrepp som används inom fredsforskning, hur man behöver arbeta för att förebygga fred och konflikt och vad du som vill bidra på något sätt kan göra. 

Kerstin är ordförande för Svenska Freds och Skiljedomsföreningen. Hon har arbetat med ickevåld och fredlig konflikthantering både i Sverige och utomlands i tjugo års tid.

1. Titta på filmen

Filmen är ca 16 minuter lång. Filmen är indelad i åtta korta kapitel. Ni kan antingen titta på hela filmen i ett svep, välja ut några kapitel eller pausa filmen själva för att diskutera vad Kerstin har berättat om.

Använd er gärna av en uppsättning frågor som ni hittar under filmen, men då kan det vara bra att ha sett hela filmen först. 

Filmen är textad, klicka på symbolen som ser ut som en pratbubbla.

2. Arbeta tillsammans i klassrummet

Vi har sammanställt några frågor som ni kan utgå från när ni pratar vidare om Kerstins Fred talk i klassrummet. Det finns också några förslag på samtalsmetoder att använda. Inspireras, följ till punkt och pricka eller gör det som passar bäst i just ditt klassrum. 

Inledande bikupa

Börja gärna med en runda eller bikupa så att alla får komma till tals.

  • Var det något som var nytt för dig?
  • Var det något som gjorde dig nyfiken?
  • Var det något du inte förstod? 

Samtalsfrågor om fred 

Upprepa gärna några av de definitioner som Kerstin berättat om innan ni sätter igång samtalen.

  • Negativ fred - avsaknad av direkt våld.
  • Positiv fred - strukturer och attityder som skapar och upprätthåller fredliga samhällen.
  • Hållbar fred - när det i ett samhälle finns sätt att hantera de konflikter som uppkommer fredligt, genom till exempel institutioner och normer.

1. Fundera själv

Börja med att tänka själv en stund och skriv sedan ner svar på frågorna nedan: 

  • Vad betyder begreppet fred för dig? 
  • Vilka delar eller områden tycker du ingår i ett fredligt samhälle? 
  • Vad är det som utmärker hållbar fred?

2. Dela med en klasskompis

Prioritera gemensamt vilka delar ni tycker är viktigast för hållbar fred.

3. Dela med klassen

Tycker vi samma eller ser det olika ut?

4. Diskutera tillsammans 

Vilka hinder och möjligheter finns för en hållbar fred?

Samtalsfrågor om ickevåld 

Upprepa gärna definitionerna som Kerstin berättat om innan ni sätter igång samtalen.

  • Ickevåld - civilt motstånd mot våld med fredsmetoder samt konstruerandet av alternativ.

1. Fundera själv

Börja med att tänka själv en stund och skriv sedan ner svar på frågorna nedan. Sätt sedan upp svaren på ett gemensamt papper eller en vägg. 

  • Vilka exempel på ickevåld har du sett där du bor? Det kan vara i stort som smått. 
  • Vilka exempel på ickevåld har du sett i andra delar av världen?

2. Diskutera i större eller mindre grupper

Diskutera de olika exemplen som satts upp i mindre grupp eller helgrupp.

  • Finns det likheter?
  • Vad är det som gör att exemplena bidrar till hållbar fred?
  • Vad kan vi lära oss av exemplen? 

Diskutera om det finns något du själv skulle vilja engagera dig kring.  

Samtalsfrågor om engagemang och framtid

1. Arbeta i mindre grupper

Rita upp två stora rutor på ett papper. Döp den ena rutan till "Det här gör vi på folkhögskolan idag" och den andra till "Det här kan vi på vår folkhögskola göra mer av".

2. Skriv ner exempel

Fundera tillsammans på följande frågor:

  • Vad gör vi redan nu på vår skola som skapar hopp och trygghet?  
  • Vilka nya aktiviteter kan vår folkhögskola i eller vi i vår klass göra för att bidra till ett fredligt och inkluderande samhälle? 
  • Vilka aktiviteter som vi redan gör vill vi göra mer av?

Skriv ner så många svar ni kan komma på. 

3. Dela med klassen

Sätt upp alla papper bredvid varandra. Låt alla sätta 1-3 prickar på de områden ni tycker är viktigast att jobba med.  

4. Välj ut aktiviteter

Kategorisera vilka som är görbara idag, den närmaste månaden eller det närmaste året. Besluta om ni och i så fall hur ni vill jobba vidare med detta.