Viktigast i livet – för dig, för oss, för alla

Övningen syftar till att deltagarna ska medverka i en demokratisk process. Det startar med individuella reflektioner och ställningstaganden, övergår därefter till samtal och beslutsfattande i mindre grupper och slutligen i en större grupp. Genom detta övas deltagarna i att hitta former för demokratiskt beslutsfattande, kring frågor som ligger dem varmt om hjärtat. De får erfarenhet av gruppdynamiska processer, både i mindre och i större grupper.
Uppdaterad: 29 september 2025

Gruppstorlek: minst 8 deltagare. Övningen är tänkt för en skolklass, men det totala deltagarantalet kan variera utifrån förutsättningarna.
Tidsåtgång: 70–90 minuter.

Upplägg

  • Varje deltagare får enskilt skriva ner tre saker på ett papper: ”Vad är viktigast för dig i livet, i stort eller smått?” (Cirka 3 minuter.)
  • Deltagarna paras ihop två och två slumpvis, till exempel genom ett namnhjul eller lottdragning.
  • Paren får nu diskutera fram och bestämma sig för de tre saker som de gemensamt tycker är viktigast i livet, utifrån de sex alternativ som de hade tillsammans. (Cirka 5 minuter.)
  • Därefter görs nya grupper där varje par slumpas ihop med ett annat par. Nu är det alltså fyra deltagare i varje grupp, som tillsammans ska komma överens och besluta om tre saker. (Cirka 7 minuter.)
  • Nu ska grupperna slås ihop i ytterligare en omgång där en fyragrupp möter en annan fyragrupp, åtta deltagare totalt, för att komma fram till ännu ett beslut. (Cirka 10 minuter).
  • Slutligen samlas alla deltagare och fattar ett gemensamt beslut om de tre saker som är viktigast i livet. (Cirka 12 minuter.)

Gemensam diskussion

Nu kommer det viktigaste momentet i övningen, nämligen den gemensamma diskussionen. Grupperna får nu på minst 15 minuter samtala om vad som hände under övningens gång, detta utifrån deltagarnas egna reflektioner efter processen. 

Exempel på frågor kopplade till demokrati som kan 
lyftas är: 

  • Uppstod några konflikter – och hur hanterades de i så fall?
  • Hur fattades besluten om vad gruppen skulle välja?

Exempel på frågor kopplade till grupprocessen som kan lyftas är:

  • Vem tog initiativ i grupperna och på vilket sätt?
  • Vem var envis? Vem förde talan? Hur försökte deltagarna övertyga varandra?
  • Lyssnade man lika mycket på alla deltagare?


Variationer

Frågan ”Vad är viktigast för dig i livet?” är relevant för de flesta människor, men självfallet går det även att ställa andra slags frågor i denna övning. Även tidsåtgången för de enskilda ”beslutsmomenten” kan variera, men bör inte dra ut alltför långt på tiden. Övningen kan ge upphov till många olika slags frågor som kan processas under lägre tid än de 15 minuter som angetts här. Anpassa utifrån förutsättningar och behov!

Övningen kommer från Att göra demokrati i praktiken och är framtagen av pedagoger på Långholmens folkhögskola och Kista folkhögskola.