Övning: demokratisk förhandling och kompromiss

Övningen syftar till att få igång demokratiska samtal och förhandlingar genom att ställa grupper inför en konkret beslutssituation. Övningen tränar deltagarna i att formulera och föra fram argument, men också att lyssna in och förhålla sig till andras synpunkter. Gruppen ska enas om ett gemensamt förslag, vilket även ger träning i att argumentera, föhandla, kompromissa och finna former för beslutsfattande.
Uppdaterad: 29 september 2025

Gruppstorlek: 4–6 deltagare. 
Tidsåtgång: 40–60 minuter. Kan varieras utifrån förutsättningarna. 


Upplägg

Här beskrivs grundformen för övningen, som just detta fall exemplifieras med en aktuell situation, där deltagarna i mindre grupper ska besluta om hur ett vaccinationsprogram ska genomföras i en mindre kommun. 

Förutsättningarna är följande i detta fiktiva fall:

  • Kommunen har 25 000 vaccindoser närmaste halvåret och hoppas kunna få in 25 000 doser till om ett halvår.
  • Varje person ska ges två vaccinationer med cirka fyra veckors mellanrum.
  • De flesta dödsfallen är bland pensionärer, och de största smittspridarna är tonåringar.
  • Det finns ingen skillnad i biverkningar mellan olika grupper i befolkningen.

Kommunen har 50 000 invånare, fördelat på följande grupper:

  • 10 procent pensionärer (varav 1 500 bor på äldreboende).
  • 20 procent barn under 10 år.
  • 20 procent barn och unga 11–20 år.
  • 10 procent vuxna som står utanför arbetsmarknaden.
  • 40 procent yrkesverksamma (varav 5 000 arbetar inom vårt och omsorg).

Fråga till grupperna

Vilka grupper kommer ni att prioritera och varför?


Avslutning

Övningen avslutas i storgrupp där de mindre grupperna delar med sig av sina erfarenheter till varandra.

Variationer

Ni kan anpassa såväl längden på övningen som gruppstorleken utifrån era förutsättningar. Självklart kan ni även hitta på egna frågor för diskussion och beslutsfattande. 
Här har vi valt att koppla till Coronapandemin, som varit ett 
omdebatterat område. Det viktiga är att ni ställer gruppen inför en konkret beslutssituation med givna förutsättningar och ramar, som kräver att gruppen gör avvägningar och prioriteringar.

Övningen kommer från Att göra demokrati i praktiken och är framtagen av pedagoger på Leksands folkhögskola och Åredalens folkhögskola