• Om folkhögskola
    • Bildning och lärande
    • Folkhögskolans utbud
    • Resultat och effekter
    • Folkhögskolan utjämnar klyftor
    • Finansiering
    • Vår historia och framtid
    • Här finns vi
  • För personal på folkhögskola
    • Kalender
      • Hållbarhetskonferens
    • Pedagogik
      • Vad är folkhögskolans pedagogik?
      • Demokrati och likabehandling
        • Likabehandling i klassrum och lärarlag
        • Workshop: Så möter vi svåra situationer i klassrummet
        • Tips på åtgärder vid svåra situationer i klassrummet
      • Global hållbarhet i undervisningen
        • Förändringsresan
        • Inkludera deltagare i arbetet med hållbarhet
        • Kreativ förändring
        • Triosamtal om positiv förändring
        • Utopi och dystopi
      • Digitalt lärande
      • Kursutveckling
        • Att arbeta utifrån teman på Allmän kurs
      • Fortbildningar och nätverk
        • Framtidens kompetenser och bildning – vad kan folkhögskolan bidra med?
        • Allmän kurs i utveckling
          • Praktisk kursinformation
          • Kursinnehåll
          • Deltagarröster om kursen
          • Anordnare och ansvariga
        • Estetiska uttryck och kreativa metoder, 4 hp
        • Folkhögskolan som särskild utbildningsform och didaktisk verkstad, 15 hp
        • Folkhögskollärare, 60 hp
        • Friluftspedagogik för vuxna, 15 hp
        • Pedagogiskt arbete/ Specialpedagogik, 120 hp
        • Vuxenpedagogik, grundkurs, 15 hp
        • Yrkesmänniskan och omdömet, 15 hp
    • Ledning och styrning
      • Kvalitetsarbete på folkhögskola
        • Kom igång med kvalitetsarbete
        • Planera verksamheten
        • Analysera verksamheten
        • Verktyg för uppföljning
          • Enkätverktyget Insurvey
          • Folkhögskoleenkäten
        • Dokumentera och arkivera
          • Lagar och regler
          • Dokument som måste finnas på plats
            • Delegationsordning
            • Rutiner för studieomdömet
            • Rutiner för studieplaner
            • Rutiner för intyg
            • SeQF-dokumentation
            • Studeranderättsligt dokument
            • System för riskanalys
          • Dokument som är bra att ha på plats
            • Likabehandlingsplan
            • Policydokument
        • Riskanalyser
        • Hörnstenar för bildning
        • Checklista för kvalitetsarbete
        • Kvalitetskonferens
      • Folkhögskoleenkäten
        • Förberedelser
        • Genomförande
        • Jobba med resultatet
          • Frågebatteri
          • Håll fokussamtal
          • Självskattning
      • Jobba med hållbarhet
      • AI på folkhögskola
        • Gör en behovsanalys
        • Ta fram riktlinjer för AI
        • Planera för kompetensutveckling
        • Utforska AI i undervisningen
        • Testa AI-verktyg
        • Bjud in andra skolor
      • Folkhögskolornas organisering
      • Kurser, konferenser och utbildning
        • Mentorskap för nya rektorer
        • Fortbildningsgrupp för rektorer
    • Marknadsföring
      • Jobba med folkhögskola.nu
        • Om folkhögskola.nu
          • Hur funkar söket på folkhögskola.nu?
          • Vad gör användarna på folkhögskola.nu?​
        • Logga in och navigera
        • Hantera kurser
          • Ange korrekt information
          • Håll informationen aktuell
          • Checklista för kurssidor
        • Nyheter och deltagarberättelser
        • Publicera bilder och filmer
        • Jobba med skolsidan på folkhögskola.nu
        • Vanliga frågor och svar
      • Jobba med marknadsföring
        • Ta fram en kommunikationsstrategi
        • Ta fram en kommunikationssplan
        • Digital marknadsföring
        • AI för kommunikatörer
        • Folkhögskolans dag
        • Jobba med Tiktok
      • Jobba med webb
        • Optimera en webbplats för sökmotor (SEO)
        • Jobba med tillgänglighet
        • Jobba med er folkhögskolas egen webbplats
      • Fortbildning inom marknadsföring och kommunikation
    • Behörigheter
      • Kurs i folkhögskolans behörighetsmodell
        • Omfattningskravet
        • Innehållskravet
        • Studieomdömet
        • Urval till högre studier
        • Folkhögskolans intyg
      • Rekrytering och antagning
      • Studieplan
        • Manual: Så skapas deltagardokument i Schoolsoft
      • Studieomdöme
        • Omdömessättning på Västerås folkhögskola
        • Öva omdömessättning med fiktiva fall
      • Kontakter med arbetslivet
      • Jobba med kursplaner
      • Vägledning med deltagarna
      • Avbrutna eller ändrade studier
      • Folkhögskolans intyg
        • Exempel på kursintyg
      • Hitta nätverk
      • Kompetensutveckling
    • Administration
      • SchoolSoft
        • Inloggning
          • FAQ om tvåfaktorsautentisering
        • Utbildningar
        • Förvaltning och delaktighet
        • Avtalsöversyn
      • Checklista för administration
      • Rapportering av verksamhet
      • Årshjul för rapportering
      • Konferenser och nätverkande
      • Folkhögskolans finansiering
      • Räknesnurror för avstämning
      • Bidrag och avtal
        • Marknadsföringsbidrag
        • Inläsning av litteratur
        • Kopieringsavtal
        • Bidrag och samarbeten om global hållbarhet
        • Bidrag till föreläsningar om vetenskap
        • Avtal för filmvisning
    • Nätverkande
      • Nätverkande
        • Nätverk inom folkhögskolan
          • Nätverk inom folkhögskola
            • BALSAM
            • Branschrådet för hälsa
            • FLiS - Folkhögskolor med lärarassistentutbildning i samverkan
            • Folkhögskolornas klimatnätverk
            • Folkhögskolornas journalistnätverk
            • Folkhögskolans Veteranförening
            • Funktionsrätt på folkhögskola
            • Fritidsledarskolorna i samverkan
            • Föreningen för folkbildningsforskning
            • Gräsrotsinitiativet för ökad mångfald på folkhögskolans estetiska kurser
            • Karibu
            • LUST
            • Offensiv Folkbildning
        • Facebookgrupper för personal
    • VÄGEN
      • ESF-projektet VÄGEN
      • Pedagogisk utveckling
        • Från elev till deltagare
        • Studiebesök och reflektionscirklar
        • Fokus framtid
        • Samundervisning/Språkmöten
        • Screening
        • Illustrationsmetoden
      • Hälsa – psykiskt och fysiskt välbefinnande
        • Gruppen
        • Jaget, egenmakten och ansvaret
        • Aktivitetsrådet
        • Fysisk hälsa på schemat
        • Tryggare rum
      • ISEP – individuell studie- och etableringsplan
        • Marieborgs ISEP
        • Utvärdering vid avslut
      • Studie- och yrkesförberedelser
        • Högskolevux
        • Jag, vi, världen
        • SYVbanken
        • vidga vyer och bubbelhoppa
      • Samverkan
        • Deltagarambassadörer
        • Folkhögskolan och lokalsamhället
      • Utvecklingsarbete och kollegialt lärande
        • Arbetsgrupper
      • Internat och vardagsliv
        • Vardagliga samtal
        • Deltagarekonomi
        • Hållbar människa
        • Stöd på internatet
        • Matsalen
      • Reportage
        • Den demokratiska och kreativa bildningsmiljön
        • Jag vågade inte berätta att jag inte kunde läsa
        • Unga med stor skolfrånvaro
        • Jag, vi, världen
        • Studie- och yrkesvägledning som en självklar del av utbildningen
        • Folkhögskolan och lokalsamhället
        • Fokusera på det som funkar bra och skapa förändring i små steg
        • Ruhi Tyson om reflektion och berättelser
        • Jaget-gruppen-omvärlden
        • Vardagliga samtal för trygghet, gemenskap och motivation
    • Metodbanken Jag-vi-världen
      • Berättande
        • Inspireras av deltagares berättelser
          • Marcus tidslinje
          • Belindas tidslinje
          • Moas tidslinje
          • Elins tidslinje
          • Elinas tidslinje
          • Sagas berättelse
          • Najats tidslinje
          • Amandas tidslinje
        • Origin stories
        • Att berätta och lyssna
        • Titta på film om att förändra
        • Den egna berättelsen och Globala målen
        • Skapa egna sommarprat
        • Gemensam kartläggning
        • Fanzine
          • Pöbel-Bödeln #1
          • Pöbelbödeln #2
        • Framtidsvisioner - Hur bilder formar vår värld
        • En dag på folkhögskola 2030 - utopi och dystopi
        • Dela berättelser
        • zooma in zooma ut
        • Bygg din egen tidslinje
          • Christians lektionsupplägg - Tidslinje
        • Lyssna på en gemensam berättelse
      • De globala målen
        • Gör din egen bössa till Musikhjälpen
        • Terra-Pi: Känslosallad
        • Terra-Pi: Ensam eller tillsammansengagemang
        • Terra-Pi: Aktiveringspilen
        • Terra-Pi: Framtidsvisionen
        • Erika om Globala målen
        • Länklista till deltagare
        • Forma en idé till ett projekt
        • Forska om organisationer
        • Skapa manifest
        • Gemensam kartläggning
        • Hemsidor och interaktiva övningar
        • Forska om Globala målen
        • Vad är de globala målen och Agenda 2030
      • Förändringsarbete
        • Inspireras av deltagares förändringsarbeten
          • Ellas förändringsarbete
          • Emmies förändringsarbete
          • Marieborgs folkhögskolas förändringsarbete
          • Moas förändringsarbete
          • Belindas och Marcus förändringsarbete
          • Amandas förändringsarbete
          • Sagas förändringsarbete
          • Podden Våga vara obekväm
          • Kawyans och Gabis förändringsarbete
          • Mikas förändringsarbete
          • Kattis förändringsarbete
          • Williams förändringsarbete
          • Jennys förändringsarbete
        • Inför ditt förändringsarbete
        • Presentera förändringsarbeten
        • Mallar projektplanering
        • Att strukturera ett förändringsarbete
        • Vem har makt att påverka?
        • Vad är förändringsarbete?
        • Exempel på projektplanering och dokumentering
        • Projektplanering för deltagare
        • Checklista och aktivitetsplan
        • Pro action café
        • Att lämna över klassrummet
          • Christians lektionsupplägg
      • Övningar för uppstart och avslut
        • Intro Jag-vi-världen
        • Samtal om framtid och förändringsarbeten
        • Framtidslinjen
        • Vad är engagemang?
        • Gemensamma förhållningsregler
      • Om projektet Min story - vår agenda
      • Boka en fortbildning
        • Möt våra fortbildare
          • Marie
          • Anna-Lena fortbildare
          • Erika fortbildare
        • Fortbildningens upplägg
        • Sida för fortbildare
          • Presentationer och upplägg
          • Mallar
          • Lathund för fortbildare
      • Jobba med metoden
        • Jag-vi-världen på nio lektioner
          • Lektion 9: Jag-vi-världen på nio lektioner
          • Lektion 8: Jag-vi-världen på nio lektioner
          • Lektion 7: Jag-vi-världen på nio lektioner
          • Lektion 6: Jag-vi-världen på nio lektioner
          • Lektion 5: Jag-vi-världen på nio lektioner
          • Lektion 4: Jag-vi-världen på nio lektioner
          • Lektion 3: Jag-vi-världen på nio lektioner
          • Lektion 2: Jag-vi-världen på nio lektioner
          • Lektion 1: Jag-vi-världen på nio lektioner
        • Röster om att jobba med metoden
          • Lina och Lotta om att jobba med metoden på en folkhögskola i Tanzania
          • Läraren Marie om projektet
          • Läraren Anna-Lena om projektet
          • Folkbildarpodden med Elin och Marie
          • Podden Folkbildarsalongen
          • Deltagaren Adelina om engagemang
          • Rektorn Eric om projektet
          • Rektorn Ulrika om projektet
          • Deltagaren Robin om projektet
        • Beställ folder
        • Lärares upplägg
          • Kennet
          • moa och erika
          • Tina
          • Finn
          • Janniche
            • gruppöverskridande arbete
            • funktionsvariationer vara
          • Johanna och Nicole
        • Om metoden Jag-vi-världen
          • Att ge över makten
          • mobiliserande didaktik medskapande
          • vikten av möten
          • Deltagare som varit med ett år
        • Hur använder jag metodbanken?
  • Våra organisationer
    • Folkhögskolornas serviceorganisation
      • Kontakta FSO
      • Personal FSO
      • Styrelse FSO
    • Offentligägda folkhögskolor
      • Det här är OFI
        • Medlemsskolor
        • OFI:s styrelse
        • Protokoll
        • Stadgar
        • Historik
      • Så tycker OFI
        • Debattartiklar
        • Remissvar
      • Månadshälsning
      • Kontakta oss
    • Rörelsefolkhögskolor
      • Det här är RIO
        • Våra medlemsskolor
        • Kongress
        • Styrelse
        • Kansli
        • Idé och uppdrag
          • Verksamhetsinriktning 2023-2024
          • Rörelsefolkhögskolornas idégrund
          • Medlemskap och samverkan
          • Historia
          • Stadgar
      • Så tycker RIO
        • Pressmeddelanden
        • Remissvar
        • Rapporter
      • Kontakta oss
      • In English
  • Lediga jobb
  • Kontakt
    • Nyhetsbrev
    • Pressrum
    • Om webbplatsen
Lättläst
Sveriges folkhögskolor logotyp
  • Om folkhögskola
  • För personal på folkhögskola
  • Våra organisationer
  • Lediga jobb
  • Kontakt
  • Lättläst
  • Sök
  • Meny
  • Kalender
  • Pedagogik
  • Ledning och styrning
  • Marknadsföring
  • Behörigheter
  • Administration
  • Nätverkande
  • VÄGEN
  • Metodbanken Jag-vi-världen
Metodbanken Jag-vi-världen
  • Berättande
    • Inspireras av deltagares berättelser
      • Marcus tidslinje
      • Belindas tidslinje
      • Moas tidslinje
      • Elins tidslinje
      • Elinas tidslinje
      • Sagas berättelse
      • Najats tidslinje
      • Amandas tidslinje
    • Origin stories
    • Att berätta och lyssna
    • Titta på film om att förändra
    • Den egna berättelsen och Globala målen
    • Skapa egna sommarprat
    • Gemensam kartläggning
    • Fanzine
      • Pöbel-Bödeln #1
      • Pöbelbödeln #2
    • Framtidsvisioner - Hur bilder formar vår värld
    • En dag på folkhögskola 2030 - utopi och dystopi
    • Dela berättelser
    • zooma in zooma ut
    • Bygg din egen tidslinje
      • Christians lektionsupplägg - Tidslinje
    • Lyssna på en gemensam berättelse
  • Om projektet Min story - vår agenda
  • De globala målen
    • Gör din egen bössa till Musikhjälpen
    • Terra-Pi: Känslosallad
    • Terra-Pi: Ensam eller tillsammansengagemang
    • Terra-Pi: Aktiveringspilen
    • Terra-Pi: Framtidsvisionen
    • Erika om Globala målen
    • Länklista till deltagare
    • Forma en idé till ett projekt
    • Forska om organisationer
    • Skapa manifest
    • Gemensam kartläggning
    • Hemsidor och interaktiva övningar
    • Forska om Globala målen
    • Vad är de globala målen och Agenda 2030
  • Boka en fortbildning
    • Möt våra fortbildare
      • Marie
      • Anna-Lena fortbildare
      • Erika fortbildare
    • Fortbildningens upplägg
    • Sida för fortbildare
      • Presentationer och upplägg
      • Mallar
      • Lathund för fortbildare
  • Förändringsarbete
    • Inspireras av deltagares förändringsarbeten
      • Ellas förändringsarbete
      • Emmies förändringsarbete
      • Marieborgs folkhögskolas förändringsarbete
      • Moas förändringsarbete
      • Belindas och Marcus förändringsarbete
      • Amandas förändringsarbete
      • Sagas förändringsarbete
      • Podden Våga vara obekväm
      • Kawyans och Gabis förändringsarbete
      • Mikas förändringsarbete
      • Kattis förändringsarbete
      • Williams förändringsarbete
      • Jennys förändringsarbete
    • Inför ditt förändringsarbete
    • Presentera förändringsarbeten
    • Mallar projektplanering
    • Att strukturera ett förändringsarbete
    • Vem har makt att påverka?
    • Vad är förändringsarbete?
    • Exempel på projektplanering och dokumentering
    • Projektplanering för deltagare
    • Checklista och aktivitetsplan
    • Pro action café
    • Att lämna över klassrummet
      • Christians lektionsupplägg
  • Jobba med metoden
    • Jag-vi-världen på nio lektioner
      • Lektion 9: Jag-vi-världen på nio lektioner
      • Lektion 8: Jag-vi-världen på nio lektioner
      • Lektion 7: Jag-vi-världen på nio lektioner
      • Lektion 6: Jag-vi-världen på nio lektioner
      • Lektion 5: Jag-vi-världen på nio lektioner
      • Lektion 4: Jag-vi-världen på nio lektioner
      • Lektion 3: Jag-vi-världen på nio lektioner
      • Lektion 2: Jag-vi-världen på nio lektioner
      • Lektion 1: Jag-vi-världen på nio lektioner
    • Röster om att jobba med metoden
      • Lina och Lotta om att jobba med metoden på en folkhögskola i Tanzania
      • Läraren Marie om projektet
      • Läraren Anna-Lena om projektet
      • Folkbildarpodden med Elin och Marie
      • Podden Folkbildarsalongen
      • Deltagaren Adelina om engagemang
      • Rektorn Eric om projektet
      • Rektorn Ulrika om projektet
      • Deltagaren Robin om projektet
    • Beställ folder
    • Lärares upplägg
      • Kennet
      • moa och erika
      • Tina
      • Finn
      • Janniche
        • gruppöverskridande arbete
        • funktionsvariationer vara
      • Johanna och Nicole
    • Om metoden Jag-vi-världen
      • Att ge över makten
      • mobiliserande didaktik medskapande
      • vikten av möten
      • Deltagare som varit med ett år
    • Hur använder jag metodbanken?
  • Övningar för uppstart och avslut
    • Intro Jag-vi-världen
    • Samtal om framtid och förändringsarbeten
    • Framtidslinjen
    • Vad är engagemang?
    • Gemensamma förhållningsregler
  • För personal på folkhögskola
  • Nätverkande
  • Nätverkande

Nätverkande inom folkhögskola

Information om olika vägar för folkhögskolornas personal att samverka och nätverka kring sin verksamhet.

Människor som fikar och samtalar.

Nätverk inom folkhögskolan

En översikt över nätverk och samarbeten inom folkhögskolan.

Facebookgrupper för personal

På Facebook finns ett antal diskussionsgrupper för olika personalgrupper inom folkhögskolan.

Om sverigesfolkhogskolor.se

Webbplatsen finns för dig som vill få ett samlat grepp om utbildningsformen folkhögskola. Här har vi samlat information, kunskap och fakta för att ge en så komplett bild som möjligt. Sveriges folkhögskolor är ett samlingsnamn för folkhögskolornas egna organisationer RIO, OFI och FSO. 
 
Läs mer om våra organisationer 

Läs mer om webbplatsen

Nyhetsbrev

Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

 

Kontaktuppgifter

08-17 03 80
info@sverigesfolkhogskolor.se

Sveriges folkhögskolor
Box 112 15, 100 61 Stockholm 
Besök: Magnus Ladulåsgatan 63A 

Kontaktuppgifter till personal.

Våra webbplatser

Folkhögskola.nu

Hitta alla kurser och folkhögskolor

Playkanal för folkhögskolorna

Sveriges folkhögskolors Playkanal

Andra webbplatser

Folkbildningsrådet

Fördelar statsbidrag till folkhögskolorna

Studieförbunden

Studieförbundens bransch- och intresseorganisation.

Genvägar

Om folkhögskola För personal på folkhögskola Lediga jobb på folkhögskola Schoolsoft för folkhögskolan Inställningar för kakor

Följ oss i sociala medier

  • Facebook
  • LinkedIn
  • YouTube