Analysera verksamheten

Utvärdering har inget egenvärde, utan blir till nytta först när resultaten från utvärderingen blir användbara. Det kan vara till exempel genom att ta med sig lärdomarna till en liknande aktivitet i framtiden.
Uppdaterad: 23 april 2025

Hur blev det?

Medan verksamheten pågår används olika verktyg för att följa upp och utvärdera årets aktiviteter utifrån syfte och mål.

Verktyg för uppföljning

I analysen tar vi ett steg tillbaka och tittar på helheten. Vi värderar resultaten från uppföljningar och utvärderingar i förhållande till vår verksamhetsplan. Analysen dokumenteras i en verksamhetsberättelse.

Hur vet vi att det är så?

Tre ingredienser för att få till en bra analys är att ägna sig åt just analys och inte beskrivningar, att basera analysen på fakta och att involvera fler än bara skolledningen. Ett sätt att uppnå det är att ställa sig frågor, först inom respektive arbetslag och sen inom skolledningen.

Alla frågor måste inte besvaras vid samma tillfälle, utan kan spridas ut över året. Ta inspiration från Storby folkhögskolas plan för kvalitetsarbete.

Storby folkhögskola är en fiktiv folkhögskola. Bakom exemplen från Storby folkhögskola finns verkliga, anonyma folkhögskolor.

 

Analysera den pedagogiska verksamheten

  • Har vi samtalat om pedagogik, lärande och bildning i arbetslag eller vid andra avsatta mötesforum? Vad kom vi fram till då?  
  • Hur jobbar vi för att utveckla den pedagogiska verksamheten med en vetenskaplig grund och utifrån beprövad erfarenhet?  
  • På vilket sätt ger vårt arbetssätt möjlighet till lärande för deltagarna?
  • Vilka fortbildningsbehov har personalen på skolan?
  • Hur jobbar vi för att utmana deltagarna att utveckla sina kunskaper så mycket som möjligt?  
  • På vilket sätt ger vårt arbetssätt utmaning och stimulans för deltagarna?
  • Vilka stödinsatser har vi satt in under året för de deltagare som har behövt det?
  • Har vi resultat från kursutvärderingar som är relevanta?
  • Vad visar resultatet från Folkhögskoleenkäten om den pedagogiska verksamheten?

Analysera verksamhetens bildningsmiljö

  • Har vi samtalat om bildningsmiljö i något av arbetslagen eller i personalrådet? Vad kom vi fram till då?
  • Hur jobbar vi för att säkerställa en öppen och välkomnande lärandemiljö för alla som respekterar våra grundläggande värderingar? 
  • Hur jobbar vi för att skapa öppna och tillåtande miljöer där deltagare och personal kan dela erfarenheter och uppfattningar? 
  • Hur ger vi deltagare möjlighet att öva på att uttrycka sina åsikter? 
  • Hur tränar vi våra deltagare i att lyssna till andras åsikter med nyfikenhet och respekt?
  • På vilket sätt stärker vårt arbetssätt deltagarnas förståelse för demokrati?
  • På vilket sätt ger vårt arbetssätt en känsla av delaktighet för medarbetarna?
  • På vilket sätt ger vårt arbetssätt en känsla av delaktighet för deltagarna?
  • Hur jobbar vi för att stimulera kreativitet och ge rum för skapande?
  • Hur jobbar vi för att stärka deltagarnas självkänsla?
  • Hur utmanar vi deltagarna till personlig utveckling? 
  • Hur jobbar vi för att alla ska trivas och känna sig trygga på skolan?
  • Har vi resultat från utvärderingar som är relevanta?
  • Vad visar resultatet från Folkhögskoleenkäten om bildningsmiljö?

Analysera verksamhetens ledning

  • Har vi samtalat om ledning och ledarskap i något av arbetslagen eller i personalrådet? Vad kom vi fram till då?
  • Hur är skolan organiserad?
  • På vilket sätt ger organisationen verksamheten förutsättningar att nå uppsatta mål?
  • Hur ser kursutbudet ut?
  • På vilket sätt bidrar kursutbudet till att uppnå skolans vision?
  • Hur jobbar vi för att ge medarbetare förutsättningar att lyckas med sitt arbetsuppdrag?
  • På vilket sätt stärker vårt arbetssätt medarbetarna i deras självledarskap?
  • Hur jobbar vi för att ge deltagarna förutsättningar att lyckas i sina studier?
  • På vilket sätt stärker vårt arbetssätt deltagarna i deras självledarskap?
  • Har vi resultat från utvärderingar som är relevanta?
  • Vad visar resultatet från Folkhögskoleenkäten om ledning?

Analysera verksamhetens formalia

  • Hur ser våra rutiner och dokumentation ut för ekonomi, statistik och förvaltning?
  • Hur ser våra rutiner och dokumentation ut för personal, arbetsmiljö och säkerhet?
  • Hur ser våra rutiner och dokumentation ut för kvalitetsarbetet?
  • Hur ser våra rutiner och dokumentation ut för myndighetsutövning och studeranderätt?
  • Hur kommunicerar och tillgängliggör vi alla våra rutiner och dokumentation?
  • Har vi resultat från utvärderingar som är relevanta?
  • Vad visar resultatet från Folkhögskoleenkäten om exempelvis studeranderätt?

Dokumentera analyserna

Det finns flera olika typer av dokument där era sammanfattningar och analyser passar. Det kan vara i verksamhetsberättelsen, kvalitetsrapporter eller protokoll från möten. Det som kan skilja dem åt är vem som är mottagaren.

Storby folkhögskola är en fiktiv folkhögskola. Bakom exemplen från Storby folkhögskola finns verkliga, anonyma folkhögskolor.

 

Läs mer om att dokumentera och arkivera

Kontakt

Har du frågor om kvalitetsarbete på folkhögskola? Mejla Jonna Hamlin Müntzing.

jonnahamlin_liggande_low.jpg

jonna.hamlin@sverigesfolkhogskolor.se