Om folkhögskola
Öppna nivå 2
Bildning och lärande
Folkhögskolans utbud
Resultat och effekter
Folkhögskolan utjämnar klyftor
Finansiering
Vår historia och framtid
Här finns vi
För personal på folkhögskola
Öppna nivå 2
Kalender
Öppna nivå 3
Hållbarhetskonferens
Pedagogik
Öppna nivå 4
Vad är folkhögskolans pedagogik?
Bildningsmiljö
Öppna nivå 5
Förändringsresan
Inkludera deltagare i arbetet med hållbarhet
Likabehandling i klassrum och lärarlag
Workshop: Så möter vi svåra situationer i klassrummet
Tips på åtgärder vid svåra situationer i klassrummet
Lektioner, teman och övningar
Öppna nivå 6
Demokrati på lektionstid
Öppna nivå 7
Demokratisk förhandling och kompromiss
Innanför eller utanför
Intervjua lokala politiker
Kreativ förändring
Praktisk demokrati
Språk och demokrati
Språket och vi
Triosamtal om positiv förändring
Utopi och dystopi
Viktigast i livet
Folkhögskolepodcast undersöker vem som äger demokratin
Fred talks
Öppna nivå 8
Vad är beredskap? med Hugo Malm
Att rusta för fred
Nationella minoriteter i undervisningen
Digitalt lärande
Kursutveckling
Öppna nivå 9
Att arbeta utifrån teman på Allmän kurs
Fortbildningar och nätverk
Öppna nivå 10
Bildning för framtiden – en seminarieserie för folkhögskolepersonal
Estetiska uttryck och kreativa metoder, 4 hp
Folkhögskolan som särskild utbildningsform och didaktisk verkstad, 15 hp
Folkhögskollärare, 60 hp
Folkbildning för förändring, 7,5 hp
Friluftspedagogik för vuxna, 15 hp
Pedagogiskt arbete/ Specialpedagogik, 120 hp
Vuxenpedagogik, grundkurs, 15 hp
Yrkesmänniskan och omdömet, 15 hp
#ViMåstePrata
Ledning och styrning
Öppna nivå 11
Kvalitetsarbete på folkhögskola
Öppna nivå 12
Kom igång med kvalitetsarbete
Planera verksamheten
Analysera verksamheten
Verktyg för uppföljning
Öppna nivå 13
Enkätverktyget Insurvey
Folkhögskoleenkäten
Dokumentera och arkivera
Öppna nivå 14
Lagar och regler
Dokument som måste finnas på plats
Öppna nivå 15
Delegationsordning
Rutiner för studieomdömet
Rutiner för studieplaner
Rutiner för intyg
SeQF-dokumentation
Studeranderättsligt dokument
System för riskanalys
Dokument som är bra att ha på plats
Öppna nivå 16
Likabehandlingsplan
Policydokument
Riskanalyser
Hörnstenar för bildning
Checklista för kvalitetsarbete
Kvalitetskonferens
Folkhögskoleenkäten
Öppna nivå 17
Förberedelser
Genomförande
Jobba med resultatet
Öppna nivå 18
Frågebatteri
Håll fokussamtal
Självskattning
Jobba med hållbarhet
AI på folkhögskola
Öppna nivå 19
Gör en behovsanalys
Ta fram riktlinjer för AI
Planera för kompetensutveckling
Utforska AI i undervisningen
Testa AI-verktyg
Bjud in andra skolor
Folkhögskolornas organisering
Kurser, konferenser och utbildning
Öppna nivå 20
Mentorskap för nya rektorer
Fortbildningsgrupp för rektorer
Marknadsföring
Öppna nivå 21
Jobba med folkhögskola.nu
Öppna nivå 22
Om folkhögskola.nu
Öppna nivå 23
Hur funkar söket på folkhögskola.nu?
Vad gör användarna på folkhögskola.nu?
Logga in och navigera
Hantera kurser
Öppna nivå 24
Ange korrekt information
Håll informationen aktuell
Checklista för kurssidor
Nyheter och deltagarberättelser
Publicera bilder och filmer
Jobba med skolsidan på folkhögskola.nu
Vanliga frågor och svar
Jobba med marknadsföring
Öppna nivå 25
AI för kommunikatörer
Folkhögskolans dag
Jobba med ambassadörer
Jobba med Tiktok
Ta fram en kommunikationsstrategi
Ta fram en kommunikationssplan
Jobba med webb
Öppna nivå 26
Optimera en webbplats för sökmotor (SEO)
Jobba med tillgänglighet
Jobba med er folkhögskolas egen webbplats
Fortbildning inom marknadsföring och kommunikation
Behörigheter
Öppna nivå 27
Kurs i folkhögskolans behörighetsmodell
Öppna nivå 28
Omfattningskravet
Innehållskravet
Studieomdömet
Urval till högre studier
Folkhögskolans intyg
Rekrytering och antagning
Studieplan
Öppna nivå 29
Manual: Så skapas deltagardokument i Schoolsoft
Studieomdöme
Öppna nivå 30
Omdömessättning på Västerås folkhögskola
Öva omdömessättning med fiktiva fall
Kontakter med arbetslivet
Jobba med kursplaner
Vägledning med deltagarna
Avbrutna eller ändrade studier
Folkhögskolans intyg
Öppna nivå 31
Exempel på kursintyg
Hitta nätverk
Kompetensutveckling
Administration
Öppna nivå 32
SchoolSoft
Öppna nivå 33
Inloggning
Öppna nivå 34
FAQ om tvåfaktorsautentisering
Ny betalningsmodell för Schoolsoft
Utbildningar
Förvaltning och delaktighet
Avtalsöversyn
Checklista för administration
Rapportering av verksamhet
Årshjul för rapportering
Konferenser och nätverkande
Folkhögskolans finansiering
Räknesnurror för avstämning
Bidrag och avtal
Öppna nivå 35
Marknadsföringsbidrag
Bidrag och samarbeten om global hållbarhet
Bidrag till föreläsningar om vetenskap
Stipendier för fortsatta forskarstudier för folkhögskollärare
Stipendium för lärare på folkhögskola
Kopieringsavtal
Inläsning av litteratur
Avtal för filmvisning
Deltagarstöd
Öppna nivå 36
DBT Skills
Nätverkande
Öppna nivå 37
Nätverkande
Öppna nivå 38
Nätverk inom folkhögskolan
Öppna nivå 39
Nätverk inom folkhögskola
Öppna nivå 40
BALSAM
Branschrådet för hälsa
FLiS - Folkhögskolor med lärarassistentutbildning i samverkan
Folkhögskolornas klimatnätverk
Folkhögskolornas journalistnätverk
Folkhögskolans Veteranförening
Funktionsrätt på folkhögskola
Fritidsledarskolorna i samverkan
Föreningen för folkbildningsforskning
Gräsrotsinitiativet för ökad mångfald på folkhögskolans estetiska kurser
Karibu
LUST
Offensiv Folkbildning
Facebookgrupper för personal
VÄGEN
Öppna nivå 41
ESF-projektet VÄGEN
Pedagogisk utveckling
Öppna nivå 42
Från elev till deltagare
Förstå studieomdömet!
Studiebesök och reflektionscirklar
Illustrationsmetoden
Fokus framtid
Samundervisning/Språkmöten
Screening
Läsning på schemat
Öppna nivå 43
Bokpresentation
Intresse som drivkraft i läsningen
Hälsa – psykiskt och fysiskt välbefinnande
Öppna nivå 44
Gruppen
Jaget, egenmakten och ansvaret
Aktivitetsrådet
Fysisk hälsa på schemat
Tryggare rum
ISEP – individuell studie- och etableringsplan
Öppna nivå 45
Marieborgs ISEP
Strömbäcks ISEP - deltagaren
Utvärdering vid avslut
Öppna nivå 46
Resultatet
Eslövs ISEP
Öppna nivå 47
Reflektionsveckor
Omdömesworkshop
Avslutande workshop
Självskattning
Reflektion
Skapa en egen ISEP
Öppna nivå 48
BIP och ISEP
Studie- och yrkesförberedelser
Öppna nivå 49
SYVbanken
Öppna nivå 50
SYV-banken
Högskolevux
Jag, vi, världen
vidga vyer och bubbelhoppa
Samverkan
Öppna nivå 51
Deltagarambassadörer
Folkhögskolan och lokalsamhället
Reserverad upphandling
Utvecklingsarbete och kollegialt lärande
Öppna nivå 52
Fyra frågor
Arbetsgrupper
Internat och vardagsliv
Öppna nivå 53
Närvaro och självledarskap
Öppna nivå 54
Workshop närvaro, motivation, stöd
Med andras ögon
Vardagliga samtal
Deltagarekonomi
Hållbar människa
Stöd på internatet
Matsalen
Reportage
Öppna nivå 55
Strategiska val och åtta steg till samverkan
Västerås folkhögskola och Arbetsförmedlingen
Språkmöten skapar gemenskap på Vadstena folkhögskola
Från tystnad till toner
Fokus framtid
Den demokratiska och kreativa bildningsmiljön
Jag vågade inte berätta att jag inte kunde läsa
Unga med stor skolfrånvaro
Jag, vi, världen
Studie- och yrkesvägledning som en självklar del av utbildningen
Folkhögskolan och lokalsamhället
Fokusera på det som funkar bra och skapa förändring i små steg
Ruhi Tyson om reflektion och berättelser
Jaget-gruppen-omvärlden
Vardagliga samtal för trygghet, gemenskap och motivation
Vad är Kunskapsbanken?
Jag-vi-världen
Öppna nivå 56
Berättande
Öppna nivå 57
Inspireras av deltagares berättelser
Öppna nivå 58
Marcus tidslinje
Belindas tidslinje
Moas tidslinje
Elins tidslinje
Elinas tidslinje
Sagas berättelse
Najats tidslinje
Amandas tidslinje
Origin stories
Att berätta och lyssna
Titta på film om att förändra
Den egna berättelsen och Globala målen
Skapa egna sommarprat
Gemensam kartläggning
Fanzine
Öppna nivå 59
Pöbel-Bödeln #1
Pöbelbödeln #2
Framtidsvisioner - Hur bilder formar vår värld
En dag på folkhögskola 2030 - utopi och dystopi
Dela berättelser
zooma in zooma ut
Bygg din egen tidslinje
Öppna nivå 60
Christians lektionsupplägg - Tidslinje
Lyssna på en gemensam berättelse
De globala målen
Öppna nivå 61
Gör din egen bössa till Musikhjälpen
Terra-Pi: Känslosallad
Terra-Pi: Ensam eller tillsammansengagemang
Terra-Pi: Aktiveringspilen
Terra-Pi: Framtidsvisionen
Erika om Globala målen
Länklista till deltagare
Forma en idé till ett projekt
Forska om organisationer
Skapa manifest
Gemensam kartläggning
Hemsidor och interaktiva övningar
Forska om Globala målen
Vad är de globala målen och Agenda 2030
Förändringsarbete
Öppna nivå 62
Inspireras av deltagares förändringsarbeten
Öppna nivå 63
Ellas förändringsarbete
Emmies förändringsarbete
Marieborgs folkhögskolas förändringsarbete
Moas förändringsarbete
Belindas och Marcus förändringsarbete
Amandas förändringsarbete
Sagas förändringsarbete
Podden Våga vara obekväm
Kawyans och Gabis förändringsarbete
Mikas förändringsarbete
Williams förändringsarbete
Kattis förändringsarbete
Jennys förändringsarbete
Inför ditt förändringsarbete
Presentera förändringsarbeten
Mallar projektplanering
Att strukturera ett förändringsarbete
Vem har makt att påverka?
Vad är förändringsarbete?
Exempel på projektplanering och dokumentering
Projektplanering för deltagare
Checklista och aktivitetsplan
Pro action café
Att lämna över klassrummet
Öppna nivå 64
Christians lektionsupplägg
Övningar för uppstart och avslut
Öppna nivå 65
Intro Jag-vi-världen
Samtal om framtid och förändringsarbeten
Framtidslinjen
Vad är engagemang?
Gemensamma förhållningsregler
Om projektet Min story - vår agenda
Boka en fortbildning
Öppna nivå 66
Möt våra fortbildare
Öppna nivå 67
Marie
Anna-Lena fortbildare
Erika fortbildare
Fortbildningens upplägg
Sida för fortbildare
Öppna nivå 68
Presentationer och upplägg
Mallar
Lathund för fortbildare
Jobba med metoden
Öppna nivå 69
Jag-vi-världen på nio lektioner
Öppna nivå 70
Lektion 9: Jag-vi-världen på nio lektioner
Lektion 8: Jag-vi-världen på nio lektioner
Lektion 7: Jag-vi-världen på nio lektioner
Lektion 6: Jag-vi-världen på nio lektioner
Lektion 5: Jag-vi-världen på nio lektioner
Lektion 4: Jag-vi-världen på nio lektioner
Lektion 3: Jag-vi-världen på nio lektioner
Lektion 2: Jag-vi-världen på nio lektioner
Lektion 1: Jag-vi-världen på nio lektioner
Röster om att jobba med metoden
Öppna nivå 71
Lina och Lotta om att jobba med metoden på en folkhögskola i Tanzania
Läraren Marie om projektet
Läraren Anna-Lena om projektet
Podden Folkbildarsalongen
Folkbildarpodden med Elin och Marie
Deltagaren Adelina om engagemang
Rektorn Eric om projektet
Rektorn Ulrika om projektet
Deltagaren Robin om projektet
Beställ folder
Lärares upplägg
Öppna nivå 72
Kennet
moa och erika
Tina
Finn
Janniche
Öppna nivå 73
gruppöverskridande arbete
funktionsvariationer vara
Johanna och Nicole
Om metoden Jag-vi-världen
Öppna nivå 74
Att ge över makten
mobiliserande didaktik medskapande
vikten av möten
Deltagare som varit med ett år
Hur använder jag metodbanken?
Våra organisationer
Öppna nivå 2
Folkhögskolornas serviceorganisation
Öppna nivå 3
Kontakta FSO
Personal FSO
Styrelse FSO
Offentligägda folkhögskolor
Öppna nivå 4
Det här är OFI
Öppna nivå 5
Medlemsskolor
OFI:s styrelse
Protokoll
Stadgar
Historik
Så tycker OFI
Öppna nivå 6
Debattartiklar
Remissvar
Månadshälsning
Kontakta oss
Rörelsefolkhögskolor
Öppna nivå 7
Det här är RIO
Öppna nivå 8
Våra medlemsskolor
Kongress
Styrelse
Kansli
Idé och uppdrag
Öppna nivå 9
Verksamhetsinriktning 2023-2024
Rörelsefolkhögskolornas idégrund
Medlemskap och samverkan
Historia
Stadgar
Så tycker RIO
Öppna nivå 10
Pressmeddelanden
Remissvar
Rapporter
Kontakta oss
In English
Lediga jobb
Kontakt
Öppna nivå 2
Nyhetsbrev
Pressrum
Om webbplatsen
Lättläst
Om folkhögskola
För personal på folkhögskola
Våra organisationer
Lediga jobb
Kontakt
Lättläst
Sök
Meny
Sök
Sök
Vi hittar inga träffar på ""