Logga EU

VÄGEN till vuxnas läsglädje och svenska som andraspråk

Vad krävs för att stärka det språkliga självförtroendet och egenmakten hos vuxna som inte läser, eller hos personer med svenska som andraspråk?
Uppdaterad: 19 november 2025

Material från webbinariet den 18 november 2025

Inom ramen för ESF-projektet VÄGEN utvecklar folkhögskolor arbetssätt som främjar egenmakten, den personliga utvecklingen och som ska rusta deltagare inför vidare studier och arbetsliv. Läsning och förmågan att uttrycka sig i tal och skrift är centrala delar av detta arbete.

Att hitta sin röst och sitt språk genom läsningen

Nicolas Lunabba, debattör, ungdomsledare, hedersdoktor vid Malmö universitet och författare till de kritikerrosade Blir du ledsen om jag dör? och Dagbok från 20-talet, om våld och språklöshet – inledningstalar. I en inspelning från hemmet i Malmö berättar han öppenhjärtigt om sin egen läsresa som börjande när han var 23 år. Han talar om klass, utmaningar och om vikten av att läsningen får ske i ett tryggt och varmt sammanhang bland andra som läser. Lyssna på honom här:

 

Här finns Nicolas Lunabbas böcker och en lärarhandledning:

Om läsning på schemat och metoder för att väcka läsglädje och självförtroende

Dalslands folkhögskola erbjuds deltagarna 80 minuters schemalagd, skönlitterär läsning varje vecka. Metoden har väckt ett intresse hos många som aldrig tidigare har läst. Genom ett tydligt och brinnande engagemang för böcker, vägleder skolans personal deltagare till nya upptäckter i skolans bibliotek.

Läs om metoden Läsning på schemat och få litteraturtips här!

Genom att sätta sig in i deltagarnas intressen och subkulturer skapas förtroendefulla samtal som leder till rätt bokval. På Hagabergs folkhögskola är många exempelvis intresserade av fantasy och spel som utspelar sig i historiska och magiska miljöer. 

Läs om metoden Intresse som drivkraft i läsningen och få litteraturtips här!

Frågor att arbeta med bland kollegorna:

Vilket metoder funkar hos oss och vad kan vi lära av varandra?

Se hur Hagaberg och Dalsland har arbetat med sitt metodutvecklingsarbete.

Gymnasie- högskole- och forskningsminister Lotta Edholm

Om regeringens syn på folkbildningen och folkhögskolorna. 

 

Om svenska som andraspråk för personer som står långt från arbetsmarknaden

Röda korsets folkhögskola i Skärholmen har utvecklat en modell för deltagare som står långt från arbetsmarknaden och som behöver stärka sina kunskaper i svenska. Målet är att alla ska klara av vidare studier eller arbete efter bara ett år på folkhögskolan. 

Läs om modellen Fokus framtid här!

Nationellt centrum för svenska som andraspråk

Nationellt centrum för svenska som andra språk (NC) är ett nationellt resurs- och utvecklingscentrum på Stockholms universitet. Verksamheten arbetar med utgångspunkt i forskning och beprövad erfarenhet och utifrån tre områden:

råd och stöd till skolor

insatser och kompetensutvecklingsuppdrag

samverkan och påverkan

Lisa Gannå, projektledare, presenterar Stödmaterial för kombinerade språk- och yrkesutbildningar

Kontakt

Kommunikationsansvarig Helena Isaksson Baeck, helena.isaksson.baeck@sverigesfolkhogskolor.se

Arrangör

Sveriges folkhögskolor, Folkbildningsrådet och ESF-projektet VÄGEN 

EU-loggor - Svenska ESF-rådet