Bokpresentation

Uppdaterad: 17 november 2025

Presentation anpassad efter olika deltagares behov

Den första lektionen ägnas åt att få alla att avdramatisera läsning. Ungefär så här kan det låta:

Ni har valt Läsa och det första jag vill att ni ska veta är att jag inte bryr mig om VAD ni läser utan ATT ni läser. Den här lektionen är er egen tid att bli lite bättre på att läsa. Många av er har säkert minnen av läsning från tidigare skolor, kanske skulle alla läsa samma bok, kanske skulle boken redovisas på något sätt. Här förväntas ingen typ av redovisning men jag kommer att gå runt under lektionerna och fråga om du gillar boken och vill du så berättar du varför, om du vill byta bok så gör du det. Det finns en bok som passar dig även om du inte vet om det än. Det är precis som med allt annat i livet, alla gillar inte samma sport eller samma mat eller samma musik. Men många gillar någon sport, någon mat, någon musik. Tänk på läsningen på samma sätt, du kanske måste prova en hel hög med böcker innan du fastnar för en som du vill läsa.

Nu står en grupp med deltagare i biblioteket och en del vet precis vad de vill läsa medan andra är alldeles vilsna. De som är bekanta med bibliotek i största allmänhet och vet vad de vill läsa får sköta sig själva en liten stund och kolla runt på egen hand medan de som är nybörjarläsare eller bara osäkra på vad de vill läsa får individuella boktips baserade på en slags miniintervju som under åren blivit ett slags standardiserat frågebatteri. Deltagarna ska givetvis i möjligaste mån tilltalas med förnamn och känna sig sedda så att de uppfattar att läraren verkligen är angelägen om att hitta något som passar just den deltagaren.

Man kan fråga:

Brukar du läsa utan att du måste? Är du en van läsare eller gör du helst andra grejer? Gillar du att läsa? Har du läst något innan du började här?

Svaren på den här typen av frågeställning ger en viss vägledning gällande svårighetsgraden på de böcker man kan rekommendera. Behöver deltagaren en bok som är språkligt anpassad? För deltagare med NPF-diagnoser kan det vara rimligt att rekommendera kombinerad läsning/lyssning för att träna läsning med ljudstöd. För ovana läsare är det oftast ett vinnande koncept att rekommendera böcker med en handling som inte hoppar mellan personer eller tidsplan då det ställer större krav på läsvana för att hänga med i en sådan berättelse.

Nästa fråga kan vara någon av följande:

Brukar du se nån särskild typ av film eller serier? Vilka tv-spel spelar du? Ska det vara ”mord och blod” eller ”kärlek”?”

Här kommer ofta svaren på vilken eller vilka genrer deltagaren är van vid och det kan vara en ingång till samma litterära genre. Om deltagaren är helt ointresserad av film och andra medier så kan ett intresse eller en hobby vara en lika bra ingång.

Nästa fråga som ofta funkar för att ringa in vad deltagaren skulle kunna tänkas läsa kan vara någon av följande:

Gillar du mest när det händer nu eller förr i tiden? Eller ska det vara i framtiden? Ska huvudpersonen vara någon speciell ålder eller personlighetstyp? Har du någon kultur eller nåt land som du är extra intresserad av?

Med ledning av svaren på dessa frågor bör läraren ha tillräckligt med information för att kunna ta fram några böcker. Ibland kan det vara en bra idé att läraren läser texten på baksidorna högt för deltagaren för då slipper de visa att de läser långsamt om det skulle råka vara fallet.

Med den valda boken får deltagaren uppmaningen att välja läsplats. Det går bra att sitta i biblioteket där det är knäpptyst eller i någon soffgrupp i avskilda hörnen av skolan eller mitt i caféts sorl.

Bokrekommendationer och tips ska alltid utgå från deltagarens önskemål och behov, oavsett vilka dessa är. Som lärare kan man entusiasmera genom att läsa med inlevelse och få den potentiella läsaren mer nyfiken än om hen bara läst baksidestexten så fort som möjligt själv. Nämn möjligheten att kombinera läsning med lyssning och att läsa andra böcker än skönlitterära om deltagaren har svårigheter med att förstå vitsen med just den typen av böcker. Om en deltagare tappar fokus eller ork kan det vara lämpligt att föreslå olika typer av illustrerade faktaböcker som kan läsas mer extensivt.

Utvecklingspotential:

Det skulle vara roligt att testa att aktivt be deltagare att rekommendera böcker till andra eller på något enkelt sätt låta deltagarna sammanställa lästipslistor som finns tillgängliga i Läsa-teamet eller uppsatta i biblioteket.

Tillbaka till sidan om Läsning på schemat