Läsning på schemat
Var är vi?
Många deltagare upplever att det är svårt att läsa och förstå längre texter som kräver abstraktion. Deltagare med annat modersmål tycker ofta att både skönlitteratur och fackprosa är tidskrävande och svår att förstå fullt ut. Hos deltagare med svenska som modersmål varierar läsförmågan, men de flesta läser sällan för nöjes skull och många har svårt att ta sig igenom läroböcker i samhälls- och naturorienterande ämnen. Läsningen går långsamt och de tappar fokus, ibland flera gånger per sida. En majoritet uppger att de har tvingas läsa tråkiga böcker och att de aldrig ha läst en hel roman, trots att de har godkänt i Sv1/Sva1 och ibland Sv2/Sva2.
De som väljer ämnet Läsa skönlitteratur gör det frivilligt, ofta för att:
- få tid att läsa
- förbättra förståelsen
- läsa snabbare
- upptäcka vilken typ av skönlitteratur de gillar
- utöka sitt ordförråd
- eller helt enkelt ha en lugn stund i vardagen
Svag läsvana och låg läshastighet gör att många deltagare är dåligt rustade för högre studier. Samtliga har erfarenhet av att mobilen stör och tar tid från läxor och fokus.
Vart ska vi?
Syftet med Läsa skönlitteratur är att deltagarna ska kunna läsa längre texter med större fokus och bättre förståelse. Målet är att de ska kunna tillägna sig djupare kunskap på en nivå som krävs för högskolestudier.
Hur gör vi?
Ett välfungerande bibliotek
Skolan har ett bibliotek med 12 studieplatser vid 4 bord (3 stolar vid varje) i ena halvan av lokalen och i den andra halvan finns åtta fåtöljer av olika slag, däribland två som har höga väggar runt så att man sitter i sin egen kupa, och två soffor med tre sittplatser i varje. Biblioteket innehåller såväl skön- som facklitteratur, cirka 3 000 titlar totalt, ordnade efter det gängse SAB-systemet med signum. Biblioteket är förhållandevis väl ljudisolerat.
Information
Deltagarna informeras vid skolstart om att de kan välja Läsa skönlitteratur som sker två gånger per vecka, 80 minuter per pass: Måndag före lunch och fredag första lektionen. Under passen läses enbart skönlitteratur.
Första lektionen
Det är väsentligt att alla deltar i genomgången av första lektionen där hela konceptet beskrivs noggrant.
- Presentation av Läsa skönlitteratur, metod och innehåll
- Gruppreflektion kring den egna relationen till läsning och varför ämnet valts
- Betoning på att börja på rätt nivå för förståelse
- Fokus på att slippa prestationsfokus – ingen börjar med att springa ett marathon, man måste börja i lugn takt för att inte få "tränings/läsningsvärk"
- Genomgång av forskning om läsning, ordförråd, skillnader mellan pappersläsning, ljudbok och skärm, samt vad som kännetecknar en “bra bok”
- Kort genomgång av mobilens påverkan på fokus
- Deltagarna uppmuntras att skriva upp ord de inte förstår och ta reda på betydelsen via samtal eller ordböcker
När alla vet vad Läsa skönlitteratur går ut på frågar läraren var och en vad de har läst och vilken typ av böcker de gillar och om de inte vet går pedagogen vidare med följande frågor:
- Vilken typ av tv-serier, filmer eller spel gillar du?
- Har du ett särskilt intresse för någon speciell plats? (Land, stad, världsdel eller rymden?)
- Har du ett särskilt intresse för någon speciell period i historien eller ska handlingen vara förlagd till nutid?
- Ska det vara ”mord och blod”, kärlek, humor eller något annat?
- Hur utmanande ska texten vara? Lättläst, ungdomsroman, roman, äldre klassiker?
För att Läsa ska fungera som tänkt så behöver skolan ha en väldigt läsintresserad person som är ansvarig för ämnet/tillvalet då det är helt nödvändigt att pedagogen kan bokbeståndet på sina fem fingrar och kan rekommendera rätt bok vid rätt tillfälle till varje deltagare.
De som läser på ett annat språk än sitt modersmål får tips om hur de kan läsa och anteckna ord utan att det stör läsningen alltför mycket. Tipset är att skriva upp en del ord utan att slå upp vart och ett när de dyker upp eftersom det gör läsningen sönderhackad.
En vanlig lektion ser ut så här:
- Samling i biblioteket, alla hälsas välkomna
- Nya böcker presenteras, deltagarna väljer bok, byte uppmuntras om man tröttnat på den man håller på med
- Mobilen stängs av och läggs undan
- Efter cirka 10 minuter är det knäpptyst; vissa kan sitta i caféhörnan med lite bakgrundsljud
- Pedagogen går runt och svarar på frågor, annars störs deltagarna inte
- Informationsskylt och illustrationer påminner om tystnad så att andra deltagare eller personal inte ska störa
Hur blev det?
Efter tio minuter brukar det vara knäpptyst i biblioteket. Deltagarna upplever att de får lugn och ro i sin läsning och de flesta läser en bok i månaden. De säger att de känner sig mer säkra på att läsa och självförtroendet har ökat. De tror att de kommer att klara av litteraturen på framtida utbildningar. Ordförrådet har utvecklats och flera har börjat läsa trots att de aldrig har gjort det tidigare. Biblioteksmiljön uppfattas som lugn och harmonisk. Deltagarna ber om rekommendationer och tipsar också varandra om böcker. Biblioteket har blivit en levande del av skolan.
Här är en del av kommentarerna från utvärderingarna:
"Jag tycker om att läsa och lära mig nya ord."
"Biblioteket är bra för det är tyst och lugnar nerverna."
"Sköna stolar, bra utrymme."
"Det är så bra för att vi lär oss nya ord och vi upptäcker nya historier."
"Biblioteket är bra för det är en tyst, bekväm och bra plats för att läsa och det innehåller bra och olika böcker."
"Bra: tyst miljö med en bra lärare som kan mycket. Dåligt: min egen viljestyrka att läsa."
"Man får en möjlighet att ta det lugnt, hitta intresset för läsning. Det har aldrig varit någon lektion när jag inte vetat vad jag ska läsa. Jag tycker om att man har möjlighet att sitta avskärmad, öppet eller vid ett bord."
"Jag lär mig ny kunskap och fler ord och blir bättre på att skriva och prata. Böcker kan vara roliga och spännande."
"Bra för att förstå sin omvärld."
Förutsättningarna på Dalslands folkhögskola
- En läsvan pedagog med god kännedom om bokbeståndet
- 1 500 svenska skönlitterära titlar, varav 200 lättlästa, plus 200 engelska titlar
- 4 timmar per vecka läggs på lektioner, bokinköp och boktipssamtal
- Biblioteksbudget: 4 000–8 000 kronor per år
- Valbarheten är avgörande för Läsa skönlitteratur ska uppskattas