Webbinarium
Workshop om riskanalys
Den 16 september samlades skolledare och styrelserepresentanter från fler än 20 folkhögskolor för att formulera riskanalyser. Utgångspunkten var de fem riskområden som Folkbildningsrådet identifierat:
- Felaktig statsbidragsanvändning
- Bristande kvalitetssäkring av verksamheten
- Bristande kunskap om styrdokument
- Brister i myndighetsutövning
- Risk för brott mot demokrativillkor
Workshopen syftade till att ge skolorna ett tillfälle där egna samtal utifrån sin verksamhet låg i fokus.
Workshopen resulterade i ett antal frågor om förtydligande, kopplade till den redovisning av riskanalyserna som Folkbildningsrådet begärt in. Folkhögskolornas serviceorganisation tog med sig frågorna till representanter från Folkbildningsrådet.
Här följer förtydligandena:
Avgränsning
Gränsdragningen mellan styrelsens strategiska nivå och verksamhetens rutiner. Var går gränsen i den här analysen som ska göras av styrelsen?
Det är hela folkhögskolans arbete som ska koncentreras in i den kortfattade beskrivningen.
Fokusera under hela arbetet på just den risken som är identifierad. Hitta inte på egna scenarion. Gör en så kortfattad och koncis beskrivning ni kan.
Tolkning/riktning
Felaktigt användande av statsbidrag handlar om att vi kan säkerställa att rätt verksamhet finansieras av rätt pengar. Alltså att det bidrag ni får via Folkbildningsrådet går till folkhögskoleverksamhet, i rätt omfattning, och inget annat.
Begreppet myndighetsutövning är ett klurigt begrepp för flera. Det verkar självklart för alla att ta med behörigheter omdömen och intyg, men inte lika självklart att inrapporteringar till andra myndigheter där informationen kan få konsekvenser för deltagare räknas som myndighetsutövning. Exempelvis att kurser ligger på rätta CSN-nivåer, att deltagares frånvaro rapporteras till CSN. Vi pratar om direkt och indirekt myndighetsutövning här.
Kontakt
Jonna Hamlin Müntzig, jonna.hamlin@sverigesfolkhogskolor.se.