En skiss av hur undersökningen kan se ut. En grön yta för "håller med", en röd för "håller inte med" och en grå för "vet inte". Fem bilder med ett påstående varav fyra är utanför fälten och en ligger på grönt, "håller med".
Deltagarna tar ställning till påståenden genom att placera dem på en av tre ytor.

Ny metod ger svar på vad deltagare med intellektuell funktionsnedsättning tycker om folkhögskolan

Möjligheten för personer med intellektuell funktionsnedsättning att uttrycka vad de tycker är begränsad på de flesta platser i samhället i dag. Men en metod för att undersöka vad gruppen tycker om folkhögskolan tog stora kliv framåt under ett pilottest i Mora förra veckan.
Uppdaterad: 26 februari 2024

– Det är verkligen viktigt att ni som går på folkhögskola säger vad ni tycker är bra och dåligt och att de som jobbar på folkhögskolan frågar er.

Så inledde Stefan Johansson pilottestet i en inspelad film. Stefan Johansson jobbar som expert på tillgänglighet på företaget Begripsam och är välkänd för deltagarna på kursen Anpassad IT på Mora folkhögskola, som jublade när de såg filmen.

Metoden som testades är en metod för deltagare med intellektuell funktionsnedsättning att uttrycka vad de tycker om sin tid på folkhögskola. Deltagarna tar ställning till om de håller med om olika påståenden. Metoden utvecklas av Folkhögskolornas serviceorganisation (FSO) i samarbete med Begripsam och en testpanel med tidigare folkhögskoledeltagare som har intellektuell funktionsnedsättning.

Projektgruppen på FSO vill att metoden ska fungera i både digitalt och analogt format, och den här gången testades den analoga versionen. Det var nervöst för projektgruppen, eftersom deltagarna på kursen Anpassad IT har en hög digital kompetens. Men både deltagarna och personalgruppen gav positiva omdömen om metoden.

– Vi skulle verkligen kunna använda den. Den var så intuitiv att instruktionerna knappt behövdes, konstaterade personalgruppen efter undersökningen.

Emma Karke, projektledare för projektet, var glad när hon kom tillbaka från besöket.

– Det är så roligt att få ett kvitto på att metoden gör att den här deltagargruppens röster hörs bättre!

Söker fler skolor att besöka

Jobbar du med en deltagargrupp med intellektuell funktionsnedsättning? Vill ni hjälpa till att utveckla metoden vidare? Beskriv din deltagargrupp och deras digitala vana i ett mejl till emma.karke@sverigesfolkhogskolor.se.