Två personer står och håller ett plakat som det står FHSK på.
Sixten och Max går på Birkagårdens folkhögskola och var på plats för att manifestera.

Historisk manifestation för folkhögskolorna

Tisdagen den 19 september deltog folkhögskolor, personal och deltagare på flertalet manifestationer runt om i Sverige under parollen #FolkhögskolanBildarSverige. Initiativtagare var Sveriges Lärare Folkhögskola, en riksförening inom fackförbundet Sveriges Lärare, som uppmanade folkhögskolorna att gemensamt protestera mot de nedskärningar som skolorna drabbats av.
Uppdaterad: 28 september 2023

De färgglada och hemmasnickrade skyltarna bredde ut sig över plattorna på Sergels torg och regnet gjorde turligt nog några timmars uppehåll. ”Folkhögskolan – min andra chans”, ”Folkhögskolan gjorde folk av mig” och ”Rör inte min folkis” gick att läsa på skyltarna. Att regeringens nya budgetförslag har rört upp känslor var tydligt.

Programmet inleddes av artisten och estradpoeten Emil Jensen och pågick sedan i två timmar med både tal och musik. Framför allt var det deltagarna som fick ta plats på scen och i vimlet. Bland annat bjöds det smakprov på opera, sambatåg och talkörer. Och mitt i publikhavet en båt från Skeppsholmens folkhögskolas båtbyggarlinje.

En som var på plats för att manifestera var Sixten Öquist Deutgen, 19 år, deltagare på Birkagårdens folkhögskola.

– Folkhögskolan räddade min framtid. Jag klarade inte gymnasiet men då finns folkhögskola där som ett alternativ.

Reyhaneh Ehsani, 34 år, som studerar på Sundbybergs folkhögskola var inne på samma spår.

– Jag är här för att jag tycker att folkhögskolan är superviktig för oss som behöver en andra chans. Jag har för första gången upptäckt att jag kan och att jag är smart, sa hon.

I Stockholm hade flertalet folkhögskolor samlats, men det pågick även manifestationer i bland annat Malmö, Göteborg, Bollnäs, Örebro, Västervik och Jönköping. Många medier rapporterade om manifestationen.

Ett smakprov av nyhetsinslagen den 19 och 20 september

Borås Tidning: ”Hotet mot folkhögskolan tog Helsjön till Gustaf Adolfs torg”

Gefle Dagblad: ”Folkhögskolor protesterar mot nedskärningar”

Helsingborgs Dagblad: ”Plakatverkstad för folkhögskolors framtid”