• Sök
Alex Ireeta i samtal med deltagare på Österlens folkhögskola

Nya bilder av Afrika – Österlens folkhögskola breddar perspektiven

Österlens folkhögskola har genomfört projektet Nya bilder av Afrika, för att diskutera och utveckla nya perspektiv på kontinenten Afrika. Projektet har genomförts i samverkan med andra folkhögskolor och med en gymnasieskola i Skåne.
Uppdaterad: 7 november 2019

Österlens folkhögskola har under många år samarbetat med människor, organisationer och kulturentreprenörer i olika afrikanska länder. De har också anordnat kurser med fokus på skönlitteratur i Afrika, samt entreprenörskap i Östafrika.

- Vi som arbetar har märkt olika stereotypa bilder av Afrika bland deltagare och bland allmänheten, bland annat baserat på det mediaflöde som vi tar del av. Projektet arrangerades också för att motverka de högerströmningar som finns på Österlen och i Sverige i allmänhet, berättar Karolina Jeppson, lärare på Österlens folkhögskola.

Inbjudna afrikanska gäster

I projektet bjöd de in afrikanska gäster som har kreativitet som profession för att tillsammans med deltagare och personal utforska och diskutera bilden av Afrika genom konst, film och litteratur.

Mercy Dhliwayo från Zimbabwe är författare, hiphopmusiker och spoken word-artist, Alex Ireeta från Uganda är filmfotograf och undervisar på filmskolan i Kampala, Audrey Obuobisa-Darko från Ghana är ungdomsförfattare. De deltog under två veckor i workshops och lektioner tillsammans med deltagarna.


Mercy Dhliwayo framför en rap, inspelad av Alex Ireeta till en kommande musikvideo framför Christinehofs slott. 

Workshops och kreativa möten

Alla klasser på Allmän kurs hade workshops med gästerna. Mercy, Alex och Audrey fick också inblick i folkbildning, folkhögskolekonceptet och hade träffar med deltagare på kreativa kurser i musik och skrivande.

Under projektet anordnades också en filmvisning i Lund för allmänheten, där de visade filmen Veronicas wish, som Alex Ireeta jobbat med och fått flera utmärkelser för.

Med hjälp av gästernas besök har deltagarna fått möjlighet att ifrågasätta sina egna bilder av Afrika, vart de kommer ifrån och varför vi fortfarande har dessa bilder. Genom berättelser om gästernas vardagsliv, kreativa arbeten och arbetsvillkor fick deltagarna nya perspektiv och inblick i den afrikanska kontinenten, och en ökad förståelse för att livet på olika kontinenter kan se väldigt liknande ut.

Läs mer om projektet i rapporten från Österlens folkhögskola (word)

Österlens folkhögskola fick bidrag från Olof Palmes minnesfond för att genomföra projektet (word)