• Sök

Dans som lär barn om andra kulturer

Deltagare på Mullsjö folkhögskola skapar en dans tillsammans med barn från trakten. Dansen kommer de sedan att lära ut till barn i Tanzania och Sydafrika.
Uppdaterad: 21 september 2018

Det är fem deltagare från Mulljö folkhögskolas volontärlinje global som har dragit igång projektet Artikel 31. Namnet kommer från artikel 31 i barnkonventionen, som säger att barn har rätt till lek, fritid, vila och kultur.

Tillsammans med barn från fritidshem i Mullsjö kommer de att skapa en dans som de ska lära ut till barn i Tanzania och Sydafrika. De afrikanska barnen kommer i sin tur att lära ut en dans, som folkhögskoledeltagarna tar med sig hem till barnen i Mullsjö. 

Alma Wenhov är en av dem som står bakom projektet.

– Jag tänkte att det vore bra att minska fördomar med lek och lite kul, det kan ge en kulturförståelse utan att man tänker på det, säger hon till Jönköpingsposten.

Tanken med dansen är att den ska vara enkel att lära sig och att barnen och de äldre lär av varandra.

I januari åker folkhögskoledeltagarna ner till Afrika, och i maj kommer de svenska barnen att få lära sig den afrikanska dansen.

– Tanken är att barnen ska lära känna varandra genom dans över landgränserna, berättar Alma Wenhov.