Två webbinarium om distansundervisning

Under två torsdagar i april bjuder Folkhögskolornas serviceorganisation, FSO, in till två webbinarium där du som folkhögskolepedagog kan få tips och guidning kring distansundervisning.
Uppdaterad: 14 april 2020

Ingen föranmälan, klicka bara på länkarna för att komma till respektive webbinarium.

Det finns möjlighet att ställa frågor inför och under sändningarna. Dessa webbinarium är kostnadsfria och öppna för alla. Du kan även se dem i efterhand på www.sverigesfolkhogskolor.se.

Mer om respektive webbinarium nedan, du kan även ladda ner inbjudan som pdf här >

Torsdag 16 april kl 14.00-15.00
Tre distanspedagoger ger sina bästa tips
Tre erfarna distanspedagoger delar med sig av sina egna erfarenheter av att undervisa på distans. Vilka fallgropar bör du undvika och vilka är deras bästa tips?

Passa på att ta del av detta erfarenhetsutbyte och ställ dina frågor till Pia Nyberg - Kalix folkhögskola, Lovisa Appelqvist - Skurups folkhögskola och Peter Wiréhn - Västerbergs folkhögskola. Har du frågor redan i förväg kan du maila dem till info@sverigesfolkhogskolor.se. Välkommen!

> Länk till webbinarium: http://tiny.cc/e98pmz

Torsdag 23 april kl 14.00-15.00
Digitala verktyg för undervisning på distans
Patricia Diaz är i grunden gymnasielärare men arbetar nu på KTH som pedagogisk utvecklare bland annat inom distansundervisning. Hon har skrivit böcker för Studentlitteratur om digitala verktyg i undervisningen, varav många lämpar sig för distansundervisning. Patricia har de senaste 8 åren föreläst runtom i landet, bland annat på folkhögskolor.

Här delar hon på en grundläggande nivå med sig av sina bästa tips gällande distans- och fjärrundervisning. Vad kan man göra i olika videomötesverktyg? Vilka kollaborativa ytor lämpar sig för distansundervisning och hur kan man få deltagarna att delta mer aktivt i det digital mötet? Har du frågor redan i förväg kan du maila dem till info@sverigesfolkhogskolor.se. Välkommen!

> Länk till webbinarium: http://tiny.cc/ja9pmz