Två rektorers tankar om skolans arbete under coronatiden

Petra Fasth, rektor på Stensunds folkhögskola och Mikael Lindgren, rektor på Hjälmareds folkhögskola berättar om hur de har hanterat coronasituationen på sina skolor.
Uppdaterad: 3 april 2020

"Det oförutsägbara går att hantera"

Petra Fasth, rektor på Stensunds Folkhögskola

Huvudman för Stensunds Folkhögskola är Svenska Frisksportförbundet

Hur är läget på skolan?

– Det är intensiva dagar. I en ovanlig situation som den här gäller det att inte drabbas av panik, och det har vi inte gjort. Vi började faktiskt förbereda oss för distansundervisning 14 dagar innan beskedet kom från regeringen.

Hur går det med undervisningen?

– Vi kunde ställa om snabbt. I stort sett har det funkat bra. Vi använder mest plattformarna Classroom och Zoom meetings. Vi såg ganska snabbt att våra deltagare behöver den dagliga strukturen så vi går efter det vanliga schemat.

För en del lärare är distansundervisning en nyhet. Jag tror att vi kommer att ta med oss erfarenheter av det som händer nu framöver, som en möjlighet att skapa ännu större variation i undervisningen.

Hur reagerar deltagarna?

– Lite olika, för de flesta går det bra. Flera deltagare har faktiskt klivit fram ännu mer nu än vad de tidigare visat. De skriver och deltar aktivt, men på distans. Men visst saknar många skolan och gemenskapen i klassrummet.

Ni har deltagare på Studiemotiverande folkhögskolekurs, SMF. Hur är läget där?

– Många av deltagarna där har större behov av att träffas fysiskt. Det löser vi genom att en lärare och en deltagare träffas utomhus. Visst, det är resurskrävande, men vi försöker låta behoven styra.

Ni har internat, hur har det gått?

– Hälften av deltagarna är kvar, men i karantän. Den andra halvan och externatdeltagarna är hemma.

Någon erfarenhet du vill dela med andra skolor?

– Var inte rädd för att det blir fel! Det här är nytt både för deltagare och personal. Men du kommer långt med inställningen att ”vi gör det här tillsammans och prövar oss fram”. Låt bli att tänka på allt ni inte gör – utan på det ni faktiskt gör. En annan lärdom är att oförutsägbara situationer alltid kan uppstå – och att det faktiskt finns sätt att hantera dem.

Mikael Lindgren, rektor på Hjälmareds folkhögskola

"Med fokus på deltagarnas bästa"

Mikael Lindgren, Rektor på Hjälmareds Folkhögskola

Huvudman för Hjälmareds Folkhögskola är en folkhögskoleförening med koppling till Evangeliska Fosterlandsstiftelsen

Hur har ni det på Hjälmared?

– Vi har det bra! Det är fantastiskt att ha personal som ser till våra deltagares bästa och har förmågan att anpassa sig utifrån förutsättningarna. Vi har en stor frihet i folkhögskolan, där hela arbetssättet bygger på personligt engagemang. Det är en verklig styrka när något sånt här händer.

Hur gör ni i den här situationen?

–Hittar nya sätt att förhålla oss till deltagarna. Det blir ett annan slags relationer så klart, men knappast mindre arbete. Det är livesända lektioner, mejl, chattgrupper och telefon hela tiden.

Hur går det för deltagarna?

– Bra för de flesta. Vi har ju deltagare som har lite svårt att släppa datorn, nu är de plötsligt mer aktiva i studierna än tidigare. Vi skulle ha haft Öppet hus här på skolan, men har nu förvandlat det till en livesändning som vi gör tillsammans. Nu gäller engagemang och lärande på nya sätt.

Inga svårigheter alls då?

– Jo det är klart att det är en kamp för vissa deltagare, särskilt för dem som behöver mycket stöd. Vi ser till att fånga upp dem som känner sig vilsna. På SMF- och etableringskurserna ordnar lärarna möten utomhus, inne i Alingsås. Vi har också insett att alla inte har dator och internet hemma, och det försöker vi ordna.

Någon erfarenhet du vill dela med andra skolor?

– Att vi faktiskt har en förmåga att klara ovana situationer. Vi visste inte allt och klarade inte allt, men vi gjorde vad vi kunde för deltagarna – så tror jag vi kommer att se på det här när vi tittar tillbaka. Om jag ser framåt tror jag vi kommer att bli ännu mer flexibla än förut och jobba mer med digitala verktyg. Sedan är det klart att vi längtar till en skola fylld med deltagare. Kanske upptäcker vi det vi egentligen redan vet, klassrummets och det fysiska mötet stora betydelse.