Marie Järvinen, rektor Sverigefinska folkhögskolan.
Marie Järvinen, rektor för Sverigefinska folkhögskolan.

Gränslös samverkan i Tornedalen

– Det är av stor vikt att föreningen och styrelsen är aktiv, för det är en tuff uppgift att vara ytterst ansvarig över en folkhögskola med många olika verksamhetsområden. Det säger Marie Järvinen, rektor för Sverigefinska folkhögskolan i Haparanda.
Uppdaterad: 13 oktober 2021

Sverigefinska folkhögskolan, som till vardags går under namnet Svefi, ligger i en gränsbygd. I Tornedalen blandas de tre språken svenska, finska och meänkieli.
– I allt vi gör samverkar vi över gränsen, vi ser det som helt naturligt. Finland ligger på promenadavstånd från skolan.

Skolan bildades 1973, efter den stora finska arbetskraftsinvandringen till Sverige. År 1991 bildades Föreningen Sverigefinska folkhögskolan som i dag har tre medlemmar: Finland-Samfundet, Haparanda stad och Svefis vänner. Kopplingar finns även till Sverigefinska riksförbundet, en intresseorganisation för finländare bosatta i Sverige. De har två representanter i skolans styrelse.
– Vi har en väldigt bra dialog med föreningen och deras medlemmar.

Flerkulturellt

Förutom allmän kurs har skolan en estetisk inriktning, som tillval kan deltagarna studera bland annat finska.
– Språket på skolan är svenska, även om många som arbetar hos oss behärskar finska. Jag själv förstår och pratar lite finska, säger Marie Järvinen.

De långa kurserna är inte direkt kopplade till skolans huvudmannaprofil. Det är däremot vissa kortkurser och sommarkurser, där en del deltagare är sverigefinländare och där det finns den sverigefinska profilen. Men den flerkulturella prägeln finns där hela tiden, förklarar Marie Järvinen.
– En del av våra deltagare har finländsk bakgrund och vi har även deltagare som bor i Finland. Flera saknar koppling till Finland, men som är nyfikna på kulturen och språket.

Vårdbiträdesutbildning

Haparanda stad är engagerad i folkhögskolan.
– För några år sedan hade Haparanda stad ett önskemål om att vi skulle utbilda vårdbiträden. Det var helt nytt för oss, men vi såg behovet och startade allmän kurs med inriktning på vårdbiträde. Nytt för det här läsåret är särskild kurs vårdbiträde.

Kommunen finansierar även folkhögskoleplatser för ungdomar som av olika skäl inte funnit sig till rätta i den kommunala skolan.
– Allt blir så mycket bättre när man samverkar. Det är fantastiskt att få leda en folkhögskola, där styrelsen och personalen tillsammans kan avgöra våra kurser och inriktningar. Vi har snabba vägar till beslut och är öppna för nya idéer, säger Marie Järvinen.

Mer om Sverigefinska folkhögskolan >

Artikeln publicerades ursprungligen i RIOs nyhetsbrev september 2021 >