Amanda Lind, kulturminister. Foto: Kristian Pohl/Regeringskansliet

Folkhögskolan en viktig del i kulturens ekosystem

– Det måste finnas bredd och mångfald i våra kulturella utbildningar. Här har folkhögskolornas estetiska kurser stor betydelse. Det säger kulturminister Amanda Lind. Hon har själv gått på två folkhögskolor och minns tiden med glädje. Nu oroas hon över det hårdnande kulturklimatet där en del politiker vill inskränka kulturens frihet.
Uppdaterad: 10 februari 2020

”Kulturens ekosystem”. Det är kanske inte så överraskande att en miljöpartistisk kulturminister använder detta uttryck för att beskriva det svenska kulturlivet. I ekosystemet ingår kulturen i hela landet, från de konstnärliga högskolorna och de stora kulturinstitutionerna till biblioteken och de kommunala kulturskolorna, folkbildningen och all föreningsdriven kultur.

– Jag vill lyfta fram det breda myller av kultur som finns överallt i vårt land. I folkhögskolor, studieförbund och kulturföreningar.

Amanda Lind har själv gått på två folkhögskolor, kursen ”Naturens medicin” på Biskops Arnö och ”Livsverkstan” på Lidingö folkhögskola. Studiecirklar har det också blivit en hel del, särskilt under studietiden i Umeå.

Kulturens frihet

Som politiker vill Amanda Lind ge förutsättningar för kultur, men inte lägga sig i innehållet.

– Vi måste stå upp för kulturens frihet. Nu vill politiker från olika håll, särskilt sverigedemokraterna, styra innehållet i det som skapas.

Hon tar Sölvesborg som exempel, där den politiska majoriteten bestämt att offentliga medel inte ska gå till ”utmanande samtidskonst”.

– En olycklig och farlig utveckling, det är i grunden en fråga om yttrandefrihet och en begränsning av vilka röster som får ta plats i offentligheten, konstaterar Amanda Lind.

Folkhögskolornas estetiska utbildningar har en central roll i det svenska kulturlivet, menar Amanda Lind. Här kan människor få utveckla sina konstnärliga talanger och intressen, men också förbereda sig för vidare studier.

– Det finns estetiska utbildningar med extremt hög kvalitet på våra folkhögskolor. Utan dessa skulle vi inte ha det kulturliv vi har i dag.

Samtidigt återkommer Amanda Lind till tanken att kultur och bildning ska vara till för alla – och har ett värde i sig.

– När folkbildningen är som bäst ger den oss redskap i konsten att vara människa.

Vilken är då Amanda Linds egen största kulturupplevelse? ”Väldigt många”, säger hon men fastnar till slut för när hon som ung var med i Domkyrkokören i Luleå.

– Där fick jag utveckla min egen kreativa förmåga tillsammans med andra. Det betydde mycket för mig.

Amanda Lind, 39

• Kulturminister sedan 2019.

• Uppväxt i Luleå.

• Studerat psykologi i Umeå och legitimerad psykolog sedan 2009.

• Medlem i Miljöpartiet sedan 1999. Har bland annat varit kommunalråd i Härnösand och partisekreterare i Miljöpartiet.

• Bor i Järna med man och tre barn.