Tips för folkhögskolans kommunikationsarbete i coronatider

För sammanhållningen på skolan är det viktigare än någonsin att fortsätta uppdatera i alla kanaler. Här samlar vi tips och inspiration för att få kommunikationsarbetet på folkhögskola att fortgå i coronatider.
Uppdaterad: 25 mars 2020
  • Se till att använda båda begreppen ”Corona” och ”Covid-19” när ni informerar om nuvarande situation på era webbplatser så att det är lätt att hitta för folk som exempelvis googlar efter information.
  • För er som har svårt med content till sociala medier just nu - be deltagare skicka bilder och texter som beskriver hur det ser ut när de har folkhögskola på distans. Fråga även om lärare som jobbar på distans kan bidra! Ålsta folkhögskola inspirerades av det norska initiativet #fhshjemme på Instagram och startade med #folkhögskolahemma. De uppmuntrar även andra folkhögskolor att haka på. Under båda dessa taggar kan du hitta inspiration till innehåll.
  • Det är viktigt att kommunicera att folkhögskolan inte är stängd – utan bytt skepnad. I både text och bild – fokusera på att vi bytt form och anpassar oss. Visa på att folkhögskolan lever och att vi klarar av även dessa utmaningar!
  • Var beredd på att all er kommunikation kommer granskas genom ett par ”coronaglasögon”. Det betyder inte att allt ni kommunicerar just nu måste handla om Corona för att vara intressant och relevant. Däremot kan det kan vara bra att fundera kring vad som fungerar, vad som bara drunknar i bruset och vad som kan uppfattas som direkt olämpligt. Det kan krävas att byta strategi - men bara om ni upplever att den nuvarande inte fungerar.
  • Försäkra er om att alla berörda har tillgång till samma information för att undvika ryktesspridning. I detta arbete ingår att fundera kring i vilka kanaler, hur och när information når ut till exempelvis deltagare. Det kan även handla om att anpassa informationen så att även deltagare med annat förstaspråk än svenska och deltagare med läs- och skrivsvårigheter ska ha samma möjlighet att ta del av det som sägs. Hänvisa gärna till relevanta myndigheter.

Gå gärna med i Facebookgruppen ”Kommunikatör på folkhögskola” och dela med dig av funderingar och erfarenheter.

Har du möjlighet att fördjupa dig och lägga upp en hållbar strategi för den kommande tiden så hittar du ytterligare inspiration och tips via länkarna nedan.

Länkar för inspiration och tips:

Så lyckas du med PR och kommunikation under coronakrisen - Byråvärlden

Digitala experterna tipsar: så ska du hantera din digitala marknadsföring under coronakrisen - Byråvärlden 

Våra experter svarar på coronafrågorna - Resumé

Inspiration från folkhögskolor

#fhshjemme på Instagram

#folkhögskolahemma på Instagram

Leksands folkhögskola visar upp hur de löst sin keramikkurs på distans.

Braheskolan ber om "rapporter" från deltagare.