• Sök

FSO pratar kvalitetsutveckling med japansk forskare

FSO har haft besök av Yoshihiko Hara, forskare från Akita University i Japan, som var intresserad av att få höra mer om hur kvalitetsarbetet på Sveriges folkhögskolor bedrivs.
Uppdaterad: 24 september 2018

-          Vi kunde förmedla information om de insatser som görs i form av t ex processdagar och andra stödjande insatser på skolor som vi gör, berättar Johanna Winbladh, FSO, om besöket.  Mycket var nytt för Mr Hara när vi berättade om folkhögskolan i Sverige, även om han hade varit en tid på danska folkhögskolor.  Att det finns beskrivna syften från staten kände han igen, också från Japan.

Hara - japansk forskare på besökYoshihiko Hara arbetar i ett projekt som syftar till att förbättra kvalitetsarbetet för vuxenutbildningen i Japan. Han kände stort förtroende för hur FSO valt att arbeta utifrån det egna materialet ”Fyra hörnstenar för bildning” och den aktiva roll och ansvar som varje folkhögskola har i Sverige för sin egen kvalitetsutveckling.

Efter besöket på FSO tog Mr Hara pendeln till Hagaberg för att prata med dem hur de lägger sin kvalitetsutveckling på skolan.

I Japan finns idag över 40.000 lärcentra som har verksamhet för alla åldrar. Den danska folkhögskolan blev efter kriget en inspiration för Japan vad gäller vuxenutbildning och demokratisk fostran, men tyvärr har på senare tid det vi kallar folkbildning kommit i bakgrunden av den mer rent instrumentella utbildningen.